Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Marimekon riisuttu tarina julki keskiviikkona 9.9. - Ennakkokappaleet tiistaina

Into Kustannus

Marimekon riisuttu tarina julki keskiviikkona 9.9. - Ennakkokappaleet tiistaina

Julkaistu: 26.08.2015 klo 12:15
Julkaisija: Into Kustannus

Tiedote 7.9.2015 – Julkaisuvapaa heti

Marimekko – Suuria kuvioita julkaistaan keskiviikkona 9. syyskuuta 2015. Kirja on Marimekon kaunistelematon historia täynnä herkullisia tarinoita.

Teos perustuu yli sataan haastatteluun ja kymmeniin arkistolähteisiin. Kirjassa on haastateltu kaikki Marimekon avainhenkilöt.

Armi Ratian kolme lasta muistelevat äitiään harvinaisissa haastatteluissa. Kirjassa paljastetaan ennenkuulumattomia käänteitä parjatun Amer-yhtymän unohdetulta aikakaudelta. Kirsti Paakkanen kertoo ensimmäistä kertaa koko tarinansa yksissä kansissa. Mika Ihamuotila tunnustaa, että vuodet Marimekossa ovat olleet raskaampia kuin hän kuvitteli. Kirjassa käydään ensimmäisinä toimittajina Marimekon Kiinan- ja Viron-tehtailla.

Teoksessa pääsevät ääneen myös Suomen eturivin kulttuuri- ja talousvaikuttajat, kuten Jörn Donner, Samu-Jussi Koski ja Björn Wahlroos. Kirja sisältää ainutlaatuisen kuvaliitteen, jossa muun muassa tarkastellaan, mitä Marimekko merkitsee tavallisille suomalaisille.

Marimekosta on julkaistu useita teoksia, mutta siitä ei ole aiemmin tehty journalistista tietokirjaa. Marimekko oli jo keski-ikäinen, kun teoksen kirjoittajat Esa Koivuranta, Kati Pehkonen, Tuija Sorjanen ja Annina Vainio syntyivät. Nuoret journalistit ovat aiemmin olleet kirjoittamassa teosta Wahlroos – Epävirallinen elämäkerta, joka oli Tutkivan journalismin yhdistyksen Lumilapio-palkintoehdokkaana keväällä 2014. Kuvajournalismista vastaavat Nina Karlsson ja Otto Ponto. Tekijät ovat perustaneet tutkivaan journalismiin erikoistuneen osuuskunnan Sarkamedian.

Median edustajat voivat tilata teoksen ennakkokappaleita sähköpostitse. Ne lähetetään embargolla varustettuina tiistaina 8. syyskuuta kello seitsemältä aamulla. Teos ja sen tiedot ovat julkivapaita 9. syyskuuta kello kahdelta yöllä.

Julkistamistilaisuus medialle ja kutsuvieraille järjestetään 9. syyskuuta Helsingissä WHS Teatteri Unionissa osoitteessa Siltavuorenranta 18 alkaen kello 14. Kirjan tekijät ovat tuolloin median tavattavissa. Paikalle on kutsuttu kirjassa haastatellut Marimekon avainhenkilöt.

Se oli karmeaa. Valvoin monta yötä. En millään olisi voinut uskoa, että tällainen luottohenkilö kuin Kristina Isola syyllistyisi tällaiseen. Siinä oli kaksi ikonia, Finnair ja Marimekko.
– Toimitusjohtaja Kirsti Paakkanen vuoden 2013 plagiointikohusta

Koivuranta, Pehkonen, Sorjanen, Vainio, Karlsson & Ponto:
Marimekko – Suuria kuvioita
Into-tieto, ISBN: 978-952-264-439-8, 512 sivua.
Painokelpoinen kansikuva: intokustannus.fi/images/isotkannet/Marimekko_COVER.jpg
Kirjailijakuva: intokustannus.fi/images/kirjailijat/_MG_9503.jpg

Marimekko – Suuria kuvioita Facebookissa: facebook.com/marimekkokirja

Osuuskunta Sarkamedia: sarkamedia.com

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Into Kustannus, Mika Rönkkö, mika.ronkko@intokustannus.fi, puh. 050 4362170

Arvostelukappaleet (myös ennakko-pdf): arvostelukappaleet@intokustannus.fi

Kirjaa ovat tukeneet Koneen Säätiö, Tiedonjulkistamisen neuvottelukunta, Ulkoministeriö ja Suomen tietokirjailijat.

Into julkaisee tieto- ja kaunokirjallisuutta sekä Le Monde diplomatique & Novaja Gazeta -lehteä.

intokustannus.fi | mondediplo.fi | into-ebooks.com | facebook.com/intokustannus | twitter.com/Into_Publishing | youtube.com/intokustannus