Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Löytöretki suomalaisen tietokirjallisuuden historiaan

Paasilinna

Löytöretki suomalaisen tietokirjallisuuden historiaan

Julkaistu: 24.06.2014 klo 15:04
Julkaisija: Paasilinna

Joel Kuortti - Jukka-Pekka Pietiäinen

100 merkittävää suomalaista tietokirjaa

Abckiriasta Mustaan orkideaan

Useimmat suomalaiset lienevät yhtä mieltä siitä, että Mikael Agricolan Abckiria on maamme merkittävimmistä tietokirjoista ensimmäinen. Mutta entäpä seuraava? Jos suomalainen tietokirjallisuus pitäisi puristaa sadan merkittävimmän kirjan listaksi, millainen listasta voisi tulla? Millä perusteella kirjat tälle listalle päätyisivät?

Joel Kuortti ja Jukka-Pekka Pietiäinen heittäytyivät tähän haasteeseen. He halusivat ottaa listansa pohjaksi kaikki tietokirjallisuuden lajityypit: tietosanakirjat ja muut hakuteokset, tutkimukset, oppaat ja oppimateriaalit, lasten ja nuorten tietokirjat, pamfletit, historiikit, luontokirjat ja niin edelleen. Pitkien pohdintojen jälkeen syntyi teos 100 merkittävää suomalaista tietokirjaa, joka osoittaa, kuinka hienoja tietokirjoja Suomessa on vuosisatojen aikana ilmestynyt.

Kirjat esitellään osana omaa aikaansa, joten 100 merkittävää suomalaista tietokirjaa on myös katsaus Suomen historiaan. Listalle pääsyyn on saattanut vaikuttaa kirjan merkitys keskustelunavaajana, se on voinut olla alansa ensimmäinen teos, siitä on saattanut tulla kansainvälinen klassikko, se on saattanut merkittävällä tavalla vaikuttaa suomalaisten arkeen ja elämään. Tämä sadan kirjan lista on luonnollisesti subjektiivinen. Kuortti ja Pietiäinen haluavat houkutella lukijat pohtimaan ja keskustelemaan. Löytyykö oman hyllysi merkittävin suomalainen tietokirja tästä teoksesta?

Joel Kuortti (joel.kuortti@gmail.com) on Turun yliopiston englantilaisen filologian professori.

Jukka-Pekka Pietiäinen (jukka-pekka@stik.fi) on Helsingin yliopiston Suomen historian dosentti ja Suomen tietokirjailijat ry:n toiminnanjohtaja.

Lisätietoja 4.8.2014 lähtien:

Kustannusosakeyhtiö Paasilinna

kustannuspäällikkö Kaisa Haatanen / kaisa.haatanen@paasilinna.fi, puh. 041 4611902

Arvostelukappaleet (HUOM. 4.8.2014 lähtien):

myyntijohtaja Eetu Alvik / eetu.alvik@paasilinna.fi