Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Liv Strömquistin sarjakuva-albumi Kielletty hedelmä on satiirinen tutkielma naiskehon vaietusta osasta

Kustannusosakeyhtiö Sammakko

Julkaistu: 09.05.2016 klo 08:15
Julkaisija: Kustannusosakeyhtiö Sammakko

Teos käsittelee sitä, jota tavataan kutsua ”naisen sukuelimeksi”. Mikä se oikeastaan on? Ja miksi ihmiskunnalla on ollut niin äärimmäisen vaikea viha–rakkaussuhde juuri tähän ihmisen kehonosaan?

Liv Strömquist tutkii satiirisessa albumissaan naisen orgasmia, kuukautishäpeää ja kaikkea sitä naisen kehoon liittyvää, mistä ei ole totuttu puhumaan sen oikealla nimellä – ja kertoo miksi näin on.

Malmöläistä Liv Strömquistiä (s.1978) pidetään Ruotsin merkittävimpänä feministisen sarjakuvan tekijänä. Häneltä on ilmestynyt kuusi sarjakuva-albumia, jotka ovat voittaneet Ruotsissa useita palkintoja ja joita on sovitettu myös näytelmämuotoon. Uusimmassa Kielletty hedelmä -albumissaan hän tutkii eklektiseen tyyliinsä mm. sitä kuinka käsitys naiseudesta on eri aikakausina yhteiskunnallisesti rakentunut paljolti miesten määrittämänä. Hän sekoittaa tarinoihinsa aineksia mm. popkulttuurista ja Raamatusta. Kielletty hedelmä on Strömquistin ensimmäinen suomennettu albumi. Se tuo virkistävän puheenvuoron suomalaiseen keskusteluun sukupuolesta ja feminismistä.

"Seksuaalivalistaja, aatehistorioitsija, normikriitikko ja kansansivistäjä Liv Strömquist on kirjoittanut ainoan biologiankirjan, joka sinun tarvitsee lukea. Nerokas, vapauttava ja täysin armoton." – Anna Jörgensdotter, kirjailija

Liv Strömquist vierailee Helsingin sarjakuvafestivaaleilla 2.–4.9.2016. Tervetuloa kuulemaan albumista ja tapaamaan tekijää!

Suomentanut Helena Kulmala • ISBN 978-952-483-302-8 • nidottu, liepeellinen • 170 x 235 mm • 144 sivua • 20,00 €

Lisätiedot: helena.kulmala@sammakko.comriikka.majanen@sammakko.com (kuvapyynnöt)

Kustannusosakeyhtiö Sammakko on itsenäinen, turkulainen kustantamo.

Anna räpylän koskettaa:

sammakko.com

facebook.com/sammakkokustannus

instagram.com/sammakkokustannus

Sammakon kesälehti (jossa juttu Liv Strömquistista alkaa s. 18) luettavissa täältä: