Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Kriittinen katsaus uskonnon ja sukupuolen suhteeseen taustoittaa ajankohtaisia keskusteluja

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Julkaistu: 26.05.2015 klo 13:16
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Uskonnon suhde sukupuoleen ja seksuaalisuuteen on toistuvasti esillä oleva aihepiiri, joka näkyy mm. keskusteluissa tasa-arvoisesta avioliittolaisesta ja vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen opetuksista. Juuri ilmestynyt artikkelikokoelma Uskonnon ja sukupuolen risteyksiä tarjoaa uusia näkökulmia aiheeseen pintaa syvemmältä.

Teos kyseenalaistaa itsestään selvinä pidettyjä oletuksia uskonnosta ja feminismistä, ja se antaa näin lukijalleen uusia oivalluksia uskonnon ja sukupuolen moninaisista kytköksistä.  Kirja on ensimmäinen suomenkielinen katsaus uskontoon ja sukupuoleen liittyvien yhteiskunnallisten kysymysten teoreettisempaan puoleen. Vakiintuneet käsitykset uskonnosta, uskonnollisista ihmisistä – erityisesti naisista – ja sukupuolesta ovat kirjassa kriittisen tarkastelun kohteena.

Ovatko uskonnot patriarkaalisuuden linnakkeita, joista irtautuminen on tasa-arvon edellytys? Ovatko uskonnolliset ihmiset, erityisesti naiset, alistettuja uhreja, joiden tulisi vapautua heitä kahlitsevista yhteisöistä ja opeista? Entä miltä sekularisaatioon sitoutuva sukupuolentutkimus ja feminismi näyttävät uskonnollisten naisten suunnasta?

Artikkelikokoelmassa keskustellaan uskonnosta sukupuolentutkimuksen keskeisten käsitteiden kanssa, joita ovat mm. intersektionaalisuus, ekofeminismi, maskuliinisuus, queer-teoria, toimijuus ja valta. Teoriat kulkevat käsi kädessä käytännön esimerkkien kanssa.

”Kirjassa ei tarkastella naisen asemaa ja sukupuolen merkitystä eri uskontoperinteissä, vaan luodaan uutta, rohkeaa ja kriittistä vuoropuhelua sukupuolentutkimuksen ja uskonnontutkimuksen välille”, toteavat kirjan toimittaneet Johanna Ahonen ja Elina Vuola. Teoksen kirjoittajat ovat uskonnon- ja sukupuolentutkimuksen tutkijoita. Kirja pohjautuu tieteelliseen tutkimukseen, mutta se esittelee teoreettisia kysymyksiä yleistajuisesti.

Teoksen julkistustilaisuus pidetään 2-6- klo 14–16 Helsingin yliopiston teologisen tiedekunnan tiedekuntasalissa, Vuorikatu 3, Helsinki (sisäpihalta sisään 5. kerrokseen). Tervetuloa!

Lisätietoa:

• Elina Vuola, elina.vuola@helsinki.fi, 050 540 9171
  • Johanna Ahonen, jomaah@utu.fi, 044 508 1935

Arvostelukappaleet: tiedottaja Minttu Nikkilä, SKS, minttu.nikkila@finlit.fi, 040 736 1313

____________________________________________________________________________________________________

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura (SKS) on Suomen suurin humanistisen tieto- ja tiedekirjallisuuden kustantaja, joka julkaisee noin 60 uutuutta vuosittain. SKS:n ensimmäinen kirja ilmestyi 1834. Seuraa meitä TwitterissäFacebookissa ja verkkosivuillamme. Tutustu vuoden 2015 julkaisuluetteloon tästä.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki