Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Kirjoituskilpailun parhaimmisto kirjassa Päätön – Novelleja työstä ja työttömyydestä

Into Kustannus

Julkaistu: 21.08.2014 klo 11:06
Julkaisija: Into Kustannus

Milla Peltosen toimittaman kokoelman Päätön – Novelleja työstä ja työttömyydestä 22 novellia valittiin Työ ja työttömyys -kirjoituskilpailun parhaimmistosta. Tuloksena on kiehtova läpileikkaus aikamme työelämästä. Kirjoituksista nousevat esiin mm. irtisanomiset, pätkätyöt, harmaa talous, työttömän hyvinvoinnin kaventuminen ja jopa romahtaminen.

Marja Uimosen voittajanovelli ”Päätön” on absurdi kuvaus työelämästä: virkamies leikataan kahtia ja tekee kahden työntekijän työt. Tuomariston mukaan novelli tuo mieleen useat maailmankirjallisuuden klassikot, kuten Nikolai Gogolin, Franz Kafkan ja Daniil Harmsin.

Kilpailu järjestettiin osana vuoden 2013 Työväenkirjallisuuden päivää. Siihen osallistui kaikkiaan parisataa kirjoittajaa, joilta ei aiemmin ollut julkaistu omaa kaunokirjallista teosta. Tuomaristoon kuuluivat kirjailijat ja kirjoittajaohjaajat Tommi Parkko ja Timo Sandberg sekä sosiologi ja työelämäntutkija Anu-Hanna Anttila.

Antologia julkistetaan Työväenkirjallisuuden päivien avajaisissa 30.8.2014 kello 10.15 Työväenmuseo Werstaalla (auditorio, Väinö Linnan aukio 8, Tampere). Paikalla Milla Peltonen ja kirjoittajia. Julkistamistilaisuuden päättää kulttuuriministeri Pia Viitasen puhe. Tervetuloa!

Kirjan tiedot:
Milla Peltonen (toim.): Päätön – Novelleja työstä ja työttömyydestä
ISBN 978-952-264-338-4
Into-kauno, 150 sivua, nid., suositushinta 17 €
Lataa iso kansikuva: www.intokustannus.fi/images/isotkannet/paaton.jpg
Yhteistyössä Työväen Sivistysliitto TSL:n ja KSL-opintokeskuksen kanssa.

Lisätiedot:
Arvostelukappaleet: arvostelukappaleet@kurvinkirja.fi
Into: Milla Karppinen, milla.karppinen@intokustannus.fi, 050 551 3310
Milla Peltonen, peltonenmilla@gmail.com, 050 3073 995

Into on ketterä ja ärhäkkä tietokirja- ja yleiskustantamo. Julkaisemme ajankohtaista tietoa, hillitöntä kaunoa, kantaaottavia pamfletteja, laadukasta käännöskirjallisuutta ja Le Monde diplomatique & Novaja Gazeta -lehteä. Monet kirjoistamme ovat saatavissa myös e-kirjoina.

intokustannus.fi | mondediplo.fi | into-ebooks.com | facebook.com/intokustannus | twitter.com/Into_Publishing | youtube.com/intokustannus