Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Kirjastokonsortio Aleksandria – suomalainen tiedekirjallisuus avoimeksi verkkoon

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Julkaistu: 18.08.2016 klo 13:28
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Kirjastokonsortio Aleksandria on Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran (SKS) ja Helsingin yliopiston kirjaston pilottihanke, jossa saatetaan suomalaista tiedekirjallisuutta verkon kautta avoimesti kaikkien luettavaksi.

Tervetuloa Books, Libraries and Open Access -seminaariin 29.8. klo 9.30 SKS:n juhlasaliin (Hallituskatu 1, Helsinki). Seminaarissa esitellään avoimen verkkojulkaisemisen malleja tiedekirjankustantamisessa. Seminaariohjelma. Seminaariin voi osallistua myös verkossa.

Kirjastokonsortio Aleksandria tarjoaa kirjastoille erinomaisen mahdollisuuden tulla mukaan kehittämään suomalaiseen tiedekirja-ekosysteemiin sopivaa avoimen verkkojulkaisemisen (open access) rahoitusmekanismia.

Avoin verkkojulkaiseminen on kansallisesti ja kansainvälisesti tunnustettu avointa tiedettä tukeva julkaisumuoto. Kehityksestä hyötyvät kaikki tieteen sidosryhmät: tutkijat, yliopistot ja tutkimuslaitokset, tutkimusrahoittajat, kansalaisyhteiskunta ja etenkin kirjastot.

• Avoimet tiedekirjat ovat heti julkaisupäivänään vastikkeetta kenen tahansa luettavissa ja ladattavissa verkossa.
  • Avoimella verkkojulkaisemisella parannetaan huomattavasti teosten saatavuutta, näkyvyyttä ja käytettävyyttä.
  • Avoimesti julkaistu kirja on pysyvästi verkossa saatavilla.
  • Avoin verkkojulkaiseminen edistää suomenkielistä sivistystä ja tukee kulttuurimme näkyvyyttä verkossa.

Kirjastojen ja kustantajien yhteistyö:

• Kirjastokonsortio Aleksandria on kaikille suomalaisille kirjastoille avoin.
  • Sekä tieteellisille että yleisille kirjastoille konsortio tarjoaa mahdollisuutta hankkia kokoelmiinsa laadukkaita vertaisarvioituja suomenkielisiä tiedekirjoja.
  • Kustantamot tarjoavat laadukasta suomenkielistä tiedekirjapakettia konsortiolle, joka sitoutuu maksamaan paketista julkaisumaksun. Maksu jakaantuu tasan kaikkien osallistuvien kirjastojen kesken.
  • Kustantamot sitoutuvat julkaisemaan teokset avoimesti verkossa avoimen lisenssin alla.
  • Pilotissa SKS siis sitoutuu julkaisemaan teokset Creative Commons -lisenssin alla, hankkimaan teoksille pysyvät verkko-osoitteet, lataamaan teokset omalle julkaisualustalleen, tarjoamaan teoksista PDF- ja EPUB-versioita sekä lataamaan teokset OAPEN Libraryyn ja Directory of Open Access Booksiin (DOAB).

Lisää tietoa Kirjastokonsortio Aleksandria -pilottihankkeesta.

Tiedustelut: projektikoordinaattori Niklas Alén, +358 40 534 2614, niklas.alen@finlit.fi, ylikirjastonhoitaja Kimmo Tuominen, 050 4160 364, SKS:n pääsihteeri Tuomas M. S. Lehtonen, 040 5609 879.

____________________________________________________________________________________________________

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, SKS on vuonna 1831 perustettu tieteellinen seura ja kulttuurijärjestö: tutkimuslaitos, humanistisen tiede- ja tietokirjallisuuden kustantaja, suullisen ja kirjallisen kulttuurin arkisto ja tieteellinen erikoiskirjasto sekä kirjallisuuden viennin ja kääntämisen tukija. Seuraan kuuluu noin 3 000 jäsentä ja sen palveluksessa työskentelee tällä hetkellä noin 80 henkeä. www.finlit.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki