Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Kirja rakkaudesta

Kirja rakkaudesta

Julkaistu: 07.03.2014 klo 08:53
Julkaisija: Kirjapaja

Rakkaus – tunteita, taitoja, tekoja kuvaa rakkauden moniulotteisuutta. Kirjan tekijät Kaarina Määttä ja Satu Uusiautti etsivät vastauksia kysymyksiin: mitä rakkaus on, kuinka rakastaa ja kuka tai mikä valitaan rakkauden kohteeksi?

Romanttinen rakkaus ja parisuhde kuuluvat olennaisesti ihmisen elämään, mutta rakkaus on myös muuta – tunnemme esimerkiksi lähimmäisen- ja vanhempainrakkautta sekä rakkautta työhön ja luontoon.

Romanttinen rakkaus ihmisen elämänkulussa

Kirja tuo esiin, kuinka romanttisella rakkaudella on keskeinen sija ihmisen koko elämänkaaressa. Se koskettaa niin nuoria kuin kiireisessä työelämässä ahertavia tai ikäihmisiä, eikä rakkauden lumous näytä haihtuvan koskaan.

Rakastumisen kokemuksista on löydettävissä yleisesti toistuvia vaiheita niiden yksilöllisyydestä huolimatta.  Ihmisten toive ja unelma tuntuu olevan kestävä rakkaus, mistä osoituksena on avioliittojen yleisyys. Toisaalta myös avioeroja otetaan huikeat määrät. Tyydyttävä parisuhde näyttää olevan oivallinen terveysvakuutus.

”Parisuhteen kestävyyden syitä tuskin pystymme kattavasti selvittämään, mutta joitakin näkökulmia haluamme esitellä. Yksi kestävän rakkaussuhteen salaisuus voi olla kyky sovittaa rakkaussuhde työelämän vaatimuksiin.

Ihmisten eliniän pidentyessä rakkaus osoittautuu yhä tärkeämmäksi myös ikävuosien karttuessa, eikä rakkaus jää eläkkeelle”, tekijät pohtivat.

Kaarina Määttä on Lapin yliopiston kasvatuspsykologian professori. Hän on kirjoittanut rakkaudesta lukuisia kirjoja ja artikkeleita. Hän on saanut suosittujen luentojensa ja kirjojensa ansiosta epävirallisen ”rakkausprofessorin” arvonimen. Satu Uusiautti on Helsingin yliopiston kasvatuspsykologian dosentti ja tutkija Lapin yliopistossa. Hän on väitellyt työssämenestyksestä ja julkaissut hyvinvoinnin ja myönteisen kehityksen aiheista kymmeniä kansainvälisiä artikkeleita ja lukuisia kirjoja. – Yhdessä Määttä ja Uusiautti ovat julkaisseet mm. teoksen Many Faces of Love (2013).

Kaarina Määttä ja Satu Uusiautti: Rakkaus – Tunteita, taitoja, tekoja. 231 s. Kl14.8. ISBN 978-952-288-076-5. Ovh. 31,90.

Kirjan kansikuva: täältä

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Kaarina Määttä, kaarina.maatta@ulapland.fi ja Satu Uusiautti, satu_uusiautti@hotmail.com tai Kirjapaja: viestintä / Marja-Liisa Saraste, marja-liisa.saraste@kirjapaja.fi, puh. 09 6877 4568.

Arvostelukappaleet: minna.vatja@lastenkeskus.fi

Lasten Keskus ja Kirjapaja Oy on uusi kustantamo, joka nimensä mukaisesti yhdistää kaksi tuotemerkkiä.

Molemmilla tuotemerkeillä on perinteikäs historia ja vankka tunnettuus kustannusmaailmassa.

Lasten Keskus ja Kirjapaja Oy julkaisee vuosittain noin 150 uutta nimikettä.

Lasten Keskus ja Kirjapaja Oy – Sisältöä elämään.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki