Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Kauhukirjallisuuden klassikko Robert W. Chambers ja norjalainen Stig Sæterbakken tarjoavat vaikuttavan synkkää lukemista pimeään vuodenaikaan

Basam Books

Julkaistu: 03.12.2014 klo 09:21
Julkaisija: Basam Books

Yhdysvaltalainen Robert W. Chambers on H. P. Lovecraftin esikuva ja yliluonnollisen kauhukirjallisuuden klassikko 1900-luvun taitteesta. Hänen teoksensa Keltainen kuningas (The King in Yellow, 1895) on novellikokoelma, jonka keskiössä on samanniminen kuvitteellinen näytelmä. Näytelmä syöksee lukijansa mielipuolisuuteen ja epätoivoon, mutta saattaa sisältää avaimen myös taiteellisen luomisen mysteriin.

Tarinoiden päähenkilöt harhailevat New Yorkissa ja Pariisissa mielessään näkyjä riepujen peittämästä Keltaisesta Kuninkaasta, mahtavasta Hasturista ja myyttisestä Carcosan kaupungista, jonka taivaan mustat tähdet peittävät. Novelleissa liikutaan piiritetyssä Pariisissa, Bretagnen nummilla ja Latinalaiskorttelin boheemeissa taiteilijapiireissä.

Teos nousi keväällä 2014 Yhdysvalloissa myyntitilastojen kärkeen Matthew McConaugheyn ja Woody Harrelsonin tähdittämän True Detective -televisiosarjan ansiosta, jossa Keltaisella Kuninkaalla on tärkeä sivurooli.

Norjalaisen Stig Sæterbakkenin (1966-2012) Läpi yön (Gjennom natten, 2012) on psykologinen trilleri, joka kertoo hammaslääkärin pojan itsemurhasta ja sen vaikutuksesta muuhun perheeseen. Suuri menetys pakottaa pohtimaan tragedian syitä ja tekee filosofisen ongelman elämän jatkamisen mielekkyydestä pelottavan kouriintuntuvaksi.

Läpi yön on "moraalittoman" kirjallisuuden puolustajan ja sananvapaustaistelijan palkittu mestariteos, joka jäi itsemurhan tehneen kirjailijan viimeiseksi romaaniksi.

Arvostelukappaleet: anna.ulvinen@basambooks.fi

www.basambooks.fi

21-vuotias Basam Books on unohdettuihin klassikoihin, vähän käännettyihin kielialueisiin ja hyvinvointiin keskittyvä kustantamo. Basam Booksin valikoima on laaja: kustannamme kirjoja maailmankirjallisuuden huipuista uuteen fantasiaan, joogasta mindfulnessiin, lastenkirjoista matkakirjallisuuteen ja filosofiasta runouteen.