Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Kansainvälinen menestysteos Sapiens – Ihmisen lyhyt historia ravistelee käsityksiämme ihmiskunnan kehityksestä

Bazar Kustannus Oy

Julkaistu: 02.02.2016 klo 08:15
Julkaisija: Bazar Kustannus Oy

Historioitsija Yuval Noah Harari käy suuren suosion saaneessa teoksessaan läpi koko ihmisen historian ensimmäisistä maan kamaralla kulkeneista ihmisistä nykyhetkeen. Lajimme kehitykseen on vaikuttanut useita radikaaleja – ja joskus tuhoisiakin – läpimurtoja. Miten historian virrat ovat muovanneet ihmistä, yhteiskuntaa ja kaikkea ympärillämme?

100 000 vuotta sitten maapallolla asui ainakin kuusi ihmislajia. Nyt lajeja on vain yksi: Homo sapiens. Harari kuvaa kirjassaan oivaltavasti ja mukaansatempaavasti, kuinka ihmisestä tuli ihminen. Miten meidän lajimme onnistui päihittämään muut lajit? Miten metsästäjistä tuli kaupunkien ja kuningaskuntien rakentajia? Miten ryhdyimme uskomaan jumaliin, valtioihin ja ihmisoikeuksiin sekä luottamaan rahaan ja lakeihin? Miksi alistuimme byrokratialle, aikatauluille ja kuluttamiselle? Ja millaiseksi maailma on juuri nyt muuttumassa?

Rohkea, laaja-alainen ja provokatiivinen teos haastaa kaiken sen, mitä luulimme tietävämme ihmisyydestä. Kansainvälisen menestysteoksen käännösoikeudet on myyty 30 kielelle, ja kirja on saanut ylistäviä arvioita.

Kiehtova, innoittava teos ihmiskunnan historiasta – täynnä rohkeita ajatuksia ja yllättäviä faktoja. Tätä mukaansatempaavaa, myyttejä murtavaa kirjaa ei voi ahtaa pähkinänkuoreen, se on vain luettava.
Financial Times

Hararin selonteko siitä, miten valloitimme maapallon, ällistyttää laajuudellaan ja mielikuvituksellaan. (...) Erinomaisen selkeä, nokkela ja täynnä tietoa.
The Observer

Yuval Noah Harari (s. 1976) on väitellyt historian tohtoriksi Oxfordissa ja opettaa historiaa Jerusalemin heprealaisessa yliopistossa. Hänen tutkimuksensa keskittyy laajoihin kysymyksiin: Mikä on historian ja biologian välinen suhde? Mikä on olennaisin ero Homo sapiensin ja muiden eläinten välillä? Onko ihmisistä tullut onnellisempia vuosituhansien kuluessa?

Hararin avoin verkkokurssi A Brief History of Humankind on kerännyt jo yli 100 000 osallistujaa ympäri maailmaa. Harari on saanut kaksi kertaa Polonsky-palkinnon, joka jaetaan vuosittain luovuudesta ja omaperäisyydestä humanistisissa tieteissä. Harari on myös suosittu luennoitsija, joka kiertää jatkuvasti eri puolilla maailmaa.

Yuval Noah Harari vierailee Suomessa 17.–18.3.2016, ja on median tavattavissa ensisijaisesti torstaina 17.3. Mikäli haluat haastatella kirjailijaa, ota yhteyttä 17.2. mennessä Bazarin tiedottaja Minttu Nikkilään (yhteystiedot alla).

Yuval Noah Harari
Sapiens. Ihmisen lyhyt historia
Suomentanut Jaana Iso-Markku
Sidottu, 491 sivua | ISBN 978-952-279-231-0 | Kirjastoluokka 56.41 | Ilmestymispäivä 2.2.2016
Saatavilla myös e-kirjana

Painokelpoiset kuvat kannesta ja kirjailijasta

Arvostelukappaleet ja haastattelupyynnöt: tiedottaja Minttu Nikkilä, Bazar Kustannus Oy
tiedotus@bazarkustannus.fi, 0400 298 193

Bazar Kustannus Oy on osa pohjoismaista Bazar Publishers -kustantamoryhmää.
www.bazarkustannus.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon