Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » JA SITTEN TULIVAT SOTILAAT ilmestyy viikolla 17

Minerva Kustannus Oy

JA SITTEN TULIVAT SOTILAAT ilmestyy viikolla 17

Julkaistu: 13.04.2016 klo 10:41
Julkaisija: Minerva Kustannus Oy

Miriam Gebhardt:
Ja sitten tulivat sotilaat
Saksalaisnaisten kohtalo toisen maailmansodan voittajien käsissä

Sotilaat, jotka vapauttivat Saksan natsivallasta, toivat mukanaan uutta kärsimystä lukemattomille naisille.

Arviolta miljoona naista ja tyttöä – sekä suuri määrä miehiä – joutui toisen maailmansodan jälkeen seksuaalisen väkivallan uhriksi kaikkialla Saksassa.

Pitkään vaiettu tosiasia on, että neuvostosotilaiden lisäksi myös suuri joukko amerikkalaisia, englantilaisia ja ranskalaisia sotilaita katsoi oikeudekseen käyttää hyväkseen voitetun kansan naisia.

Historioitsija Miriam Gebhardt on kerännyt kirjaansa varten aineistoa muun muassa poliisin, kirkon ja sairaaloiden arkistoista sekä uhrien henkilökohtaisista päiväkirjoista. Tuloksena on järkyttävä kuvaus sodanjälkeisen vuosikymmenen aikana laajasti harjoitetusta seksuaalisesta väkivallasta sekä siitä välinpitämättömästä kohtelusta, jota raiskauksen uhrit myöhemmin saivat osakseen niin lääkäreiltä, sosiaalityöntekijöiltä kuin oikeusistuimiltakin.

Ja sitten tulivat sotilaat

ISBN/EAN 978-952-312-262-8
Luokka 99.139
Suomennos Maikki Soro
148 x 210 mm
Sidottu
299 s.
Ilmestyy viikolla 17/2016

Miriam Gebhardt on historioitsija ja toimittaja. Hän opettaa historiaa Konstanzin yliopistossa Etelä-Saksassa. Gebhardt on aiemmin julkaissut kaksi Saksan sodanjälkeiseen historian liittyvää tietoteosta.

Arvostelukappaleet:
Merja Varon| 050-5474747 | merja.varon@minervakustannus.fi