Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Irlantilainen päiväkirja – Juhani Rekolan jäämistöstä löytyi kirjallinen aarre!

Kirjapaja

Irlantilainen päiväkirja – Juhani Rekolan jäämistöstä löytyi kirjallinen aarre!

Julkaistu: 18.05.2015 klo 15:15
Julkaisija: Kirjapaja

Juhani Rekolan Irlantilainen päiväkirja (Kirjapaja) on ennen julkaisematonta Rekolaa. Se ilmestyy 29 vuotta kirjoittajansa kuoleman jälkeen. Rekola matkusti kesällä 1970 kolmeksi viikoksi Irlantiin. Päiväkirja kuvaa tarkasti, värikkäästi ja humoristisesti irlantilaista arkea ja kulttuuria. Teos vie lukijan irlantilaisten kirjailijoiden jalanjäljissä Rosses Pointiin, Aransaarten kalastaja-kyliin ja Dublinin kaduille. Ympäristössä, jossa ”uskovat kaikki, ateistitkin”, Rekola pohtii myös omia uskonnollisia käsityksiään ja kirkon kriisiä.

”Kun olen tullut tutustumaan Irlannin elämään, historiaan ja kirjallisuuteen, olen samalla toteamassa mikä on kirkon ja kristinuskon tämänhetkinen tilanne, missä on menty väärään, missä olisi muutettava suuntaa. Tätä taustaa vasten olen pohtimassa pappisvirkani mielekkyyttä. On jo aikakin.”

Rekolan kriittiset ajatukset kirkon tilasta ovat yhä hämmästyttävän ajankohtaisia. Pikemmin kuin päiväkirja, kyseessä on päivämäärin tauotettu teksti Rekolan rakkaasta kolmikannasta: kirjallisuudesta, kristinuskosta ja kulttuurista.

Esipuheessa ”Orpopojan pitkä pyhiinvaellus” toimittaja Heimo Hatakka kertoo käsikirjoituksen löytymisestä, Rekolan elämästä ja hänen viidenkympin kriisistään, joka oireilee Irlannin-matkalle. Tämä kriisi käynnisti Rekolan keskeisen esseetuotannon ja hengellisen roinanperkaamisen kuten Hatakka Rekolan vapautumisnäkyä kuvailee.

Teologian tohtori Juhani Rekola (1916–1986) oli Tukholman suomalaisen seurakunnan kappalainen ja loistava esseisti. Hän julkaisi kymmenkunta teosta, joissa hän käsitteli uskoa, kirjallisuutta, kuvataiteita ja elokuvaa sekä näiden vuorovaikutusta.

Heimo Hatakka on toimittaja, sanoittaja ja Juhani Rekolan pojan Jukan pitkäaikainen ystävä.

Kirja julkistetaan Kouvolan kirkkopäivien yhteydessä. Perjantaina 22.5. klo 19.30 alkavassa tilaisuudessa Irish Pub Old Tomissa (Käsityöläiskatu 4) kirjasta keskustelevat Heimo Hatakka, Torsti Lehtinen, Artturi Kivineva, Outi Ruohola ja Kari J. Kettula. Läsnä ovat myös Juhani Rekolan lapset Jukka ja Leena Rekola, joista Jukka oli aikoinaan mukana Irlannin-matkalla. Heitä ja Heimo Hatakkaa voi jututtaa paneelikeskustelun jälkeen tai lauantaina 23.5. klo 12 Kirjapajan myyntipöydän luona kaupungintalolla.

Juhani Rekola, Irlantilainen päiväkirja. Kirjapaja, Helsinki. 205 s. Kl 45.7/99.1. ISBN 9789522882646. Ovh. 31,90.

Lisätietoja: Kirjapaja/viestintäpäällikkö Marja-Liisa Saraste 09 6877 4568 marjaliisa.saraste@kirjapaja.fi tai Heimo Hatakka 040 7796982 heimo.hatakka@gmail.com

Arvostelukappaleet ja kuvapyynnöt: Minna Vatja, minna.vatja@kirjapaja.fi

Lasten Keskus ja Kirjapaja Oy – Sisältöä elämään.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki