Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Iiro Viinanen: VELKARAHALLA ELVYTTÄJÄT PAKENEVAT VASTUUTA

Paasilinna

Iiro Viinanen: VELKARAHALLA ELVYTTÄJÄT PAKENEVAT VASTUUTA

Julkaistu: 06.11.2014 klo 14:34
Julkaisija: Paasilinna

Tiedote medialle 6.11.2014

Julkaisuvapaa heti!

Iiro Viinanen:                                                             VELKARAHALLA ELVYTTÄJÄT PAKENEVAT VASTUUTA

Iiro Viinasen muistelmista Vaaran vuodet 1991 - 1995: Muistelmia ja päiväkirjamerkintöjä (toim. Kalle Heiskanen) jo kolmas painos

Ministeri Iiro Viinasen muistelmat julkaistiin 1. lokakuuta ja tänään on kaupoissa jo kolmas painos. Kirja on myyntimenestys kautta maan mm. lokakuun Mitä Suomi lukee -listalla neljäntenä.

Ministeri Iiro Viinanen, tänään 6.11.2014:

”Puoluejohtajissa on haastattelujen perusteella yllättävän monta elvytyksen kannattajaa, jotka samalla lukeutuvat holtittomiksi lainan ottajiksi. Vuosien varrella on useaan kertaan nähty, kuinka käy kun säästöjen tekeminen lykätään nousukauteen. Tällöin valtion budjettiin syntyy ns. pelivaraa eikä kukaan enää muista lainojen lyhennystarvetta ja velkaantuminen jatkuu.

On kovin outoa ja vastuun pakoilua elää yli varojen ja selittää se hyvinvointivaltion turvaamiseksi. Ei tällä sukupolvella ole mitään oikeutta pitää velan varassa yllä sellaista elintasoa, joka ei ole omin varoin rahoitettu. Nykymenolla jätämme kohtuuttoman raskaan perinnön seuraaville sukupolville. Tulevissa vaaleissa äänestäjien kannattaa olla tarkkana, mitä linjaa ehdokkaat kannattavat, vastuullista vai vastuutonta.

Olemme tuhonneet omin toimin ja päätöksin mm. kilpailukykymme. Omin keinoin se on myös palautettava, mikäli tästä ahdingosta haluamme selviytyä. Ratkaisuiden lykkääminen tuonnemmaksi tekee päätöksistä yhä vaikeampia. Sisäisen devalvaation keinot tulisi ottaa käyttöön, vaikka ay-liike kuinka vastustaisi näitä heille epämieluisia päätöksiä.”

Iiro Viinanen toimi valtiovarainministerinä Suomen lähihistorian kenties kohtalokkaimpina vuosina 1991 – 1995.Hän kirjoitti tuolloin yksityiskohtaisia muistiinpanoja, ja kiihkeät vuodet tallentuivat tuoreeltaan paperille.

Kirjan sisällöllinen sanoma pätee vielä tänäkin päivänä, mikä eilisessä eduskunnan välikysymyskeskustelussa kävi hyvin ilmi. Kirja on väkivahva kuvaus vahvan ministerin rankasta ajanjaksosta. Se kuvaa kaunistelematta, miten kovassa paineessa koko Suomi tuolloin oli.

Ministeri Iiro Viinanen (s. 1944) toimi 1990-luvun alun laman ajan valtiovarainministerinä ja jatkoi tehtävässä seuraavassa hallituksessa kansantalouden jo käännyttyä nousuun. Vuonna 1996 hän siirtyi vakuutusyhtiö Pohjolan pääjohtajaksi, ja hän jatkoi tehtävässä vuoteen 2000. Hän jäi eläkkeelle vuonna 2001.

Kalle Heiskanen (s. 1950) on johtanut Turun Sanomien, Väli-Suomen lehtien ja Kalevan yhteistä Helsingin-toimitusta. Heiskanen on toiminut myös Yleisradiossa, Helsingin Sanomissa ja Uudessa Suomessa. Hän oli Pohjalaisen päätoimittajana 2010 – 2014 ja jäi eläkkeelle helmikuussa 2014.

Haastattelu- ja arvostelukappalepyynnöt tiedottajalta:

tiedottaja Jorma Akkanen / jorma.akkanen@paasilinna.fi / 050 567 1888

Kustannusosakeyhtiö Paasilinna     Korkeavuorenkatu 35, 1. krs.  00130 Helsinki    puh. 040 418 5409      www.paasilinna.fi