Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Harper Leen henkilökuva KUIN KOHTAISI SATAKIELEN ilmestyy viikolla 44

Minerva Kustannus Oy

Harper Leen henkilökuva KUIN KOHTAISI SATAKIELEN ilmestyy viikolla 44

Julkaistu: 19.10.2016 klo 10:27
Julkaisija: Minerva Kustannus Oy

Marja Mills
KUIN KOHTAISI SATAKIELEN
Harper Lee ja minä

Lämmin ja intiimi henkilökuva yhdestä aikamme rakastetuimmista ja salaperäisimmistä kirjailijoista.

Harper Leen vuonna 1960 ilmestynyt romaani Kuin surmaisi satakielen kuuluu maailmankirjallisuuden ehdottomiin klassikoihin. Se sai heti ilmestyttyään Pulitzer-palkinnon, ja sitä on myyty 40 miljoonaa kappaletta 35 kielellä. Yhä edelleen teos kuuluu useimpien amerikkalaiskoulujen opetusohjelmaan.

Kirjan valtava suosio asetti Harper Leen valokeilaan, jossa kirjailija ei lainkaan viihtynyt. Vuonna 1964 hän lakkasi antamasta haastatteluja ja kieltäytyi siitä pitäen kategorisesti kaikesta julkisuudesta.

Vuonna 2001 toimittaja Marja Mills tuli kuitenkin juttumatkallaan yllättäen kutsutuksi Harper Leen ja hänen sisarensa Alicen kotiin. Se oli alku odottamattomalle mutta syvälle ystävyydelle. Vuonna 2004 Mills muutti sisarusten naapuriin ja vietti seuraavat 18 kuukautta Leen – tai Nellen, kuten ystävät häntä kutsuivat – ja Alicen seurassa.

Vuosikymmeniä yksityisyyttään tarkkaan varjelleet Leen sisarukset kertoivat Millsille elämästään, lapsuudestaan, perheestään, Alabamasta ja Amerikan syvästä etelästä sekä siitä, miten Leen ikoninen romaani on vaikuttanut heidän elämäänsä.

Pitkien keskustelujen tuloksena syntyi teos, joka on enemmän kuin tarina ystävyydestä. Se on kunnianosoitus kahdelle erityislaatuiselle naiselle, heidän terävälle älylleen ja tarinankerronnan uskomattomalle voimalle.

Kuin kohtaisi satakielen

ISBN/EAN 978-952-312-367-0
Luokka 99.1
Suomennos Sirpa Saari
Sidottu
330 s.
Ilmestyy viikolla 44/2016

Marja Mills on Chicagossa asuva journalisti ja kirjailija. Hän työskenteli pitkään toimittajana Chicago Tribune -sanomalehdessä.

Lisätiedot ja arvostelukappaleet:
Merja Varon| 050-5474747 | merja.varon@minervakustannus.fi