Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Hannu Mäkelä (toim.) Raamatun runous ja viisaus - Kirja täynnä viisautta, nyt julkaistu

Paasilinna

Julkaistu: 10.10.2014 klo 10:00
Julkaisija: Paasilinna

Tiedote medialle

Aleksis Kiven päivänä 10.10.2014

”Raamattu on kirja, jonka voi lukea monella tavalla, ja tavallani olen sen lukenut.” kirjailija Hannu Mäkelä sanoo – hyvä kirja jatkuu lukijassa

Hannu Mäkelä (toim.) Raamatun runous ja viisaus

Kirja täynnä viisautta, nyt julkaistu

Kirjailija tulkitsee Raamattua - nyt on lukijoiden vuoro

Ennen muuta se on kiinnostanut Hannu Mäkelää kirjallisuutena, vanhojen tarinoiden, myyttien, uskomusten ja runojen kokoelmana, antologiana, joka on kestänyt ja kestää monenlaisten aikojen kulutusta.

Hän on valinnut tähän kirjaan niitä tekstejä, jaksoja ja kohtia, jotka ovat sekä tuntuneet keskeisiltä että esitystavaltaan elävimmiltä. Monet tarinat ovat tuttuja koulusta, mutta ne on lapsena toisin luettu. Nyt muodon ja sisällön yhteys on noussut etualalle.

Teos perustuu kaikessa vuoden 1933 käyttöön otettuun Vanhan testamentin suomennokseen. Mäkelä ei ole muuttanut senaikaista kieltä, jonkun kerran hän on katkaissut virkkeitä, mutta jokaisen runon, eeppisen tai lyyrisen, lopussa on petiitillä viitattu mistä kohdin teksti on peräisin; kaiken voi tarkistaa.

Raamatun runouden ja viisauden matka alkaa Ensimmäisestä kirjasta jatkuen toiseen Mooseksen kirjaan ja siten eeppisillä kertomuksilla on näkyvin osuus. Kirjan edetessä osien luonne sitten muuttuu. Sekin kuuluu hyvän löytöretken luonteeseen.

Hannu Mäkelä (s. 1943) on Topelius- ja Finlandia-palkittu kirjailija. Mäkelä on kirjoittanut menestyksekkään uransa aikana niin romaaneja, muistelmia, runokirjoja, lastenkirjoja, näytelmiä ja kuunnelmia kuin toimitettuja kirjallisuuskokoelmiakin, yhteensä yli 200 teosta. Lastenkirjoja on luonut neljäkymmentä, kuten lukuisia Herra Huu -tarinoita, Pekka Peloton sekä Hevonen, joka hukkasi silmälasinsa. Kirjallisuuden valtiopalkinnon hän on saanut peräti viidesti. Mäkelän teoksia on käännetty 16 kielelle.

Haastattelu- ja lehdistökappalepyynnöt:

Tiedottaja Jorma Akkanen / jorma.akkanen@paasilinna.fi / 050 567 1888

Lataa kirjan kansikuva täältä:

Kustannusosakeyhtiö Paasilinna   •   Korkeavuorenkatu 35, 1. krs.  00130 Helsinki  •   puh. 040 418 5409   •   www.paasilinna.fi