Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Ensimmäinen syväluotaus Birger Kaipiaisen taiteesta julki

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Ensimmäinen syväluotaus Birger Kaipiaisen taiteesta julki

Julkaistu: 17.06.2013 klo 11:38
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Paratiisi-astiasto, Kiurujen yö -tapetti, Orvokki-seinälautaset… Birger Kaipiainen (1915–1988) on luonut monia unohtumattomia tunnelmia suomalaiskoteihin. Harri Kalhan kirjoittama laajasti kuvitettu teos Birger Kaipiainen on ensimmäinen syväluotaus Kaipiaisen taiteesta. Se on julkaistu yhteistyössä EMMA – Espoon modernin taiteen museon kanssa, jossa on esillä Kaipiaisen tuotantoa esittelevä Kuriton kaunosielu -näyttely 19.6.2013–12.1.2014. Kyseessä on ensimmäinen yksityisnäyttely taiteilijan töistä yli 20 vuoteen.

Birger Kaipiainen loi puolen vuosisadan mittaisen uran pääosin Arabian tehtaalla ja sai toteuttaa visioitaan irrallaan teollisesta tuotannosta, sen taloudellisista tavoitteista piittaamatta. Kaipiainen oli oman tiensä kulkija. Hänen omintakeinen, salaperäinen kuvafantasiansa ihastutti jo aikalaisia, mutta toisaalta modernin muotoilun taholla runsasta kuvakieltä myös vieroksuttiin. Kuvataidepiireissä ihmeteltiin teosten yletöntä koristeellisuutta.

Taiteilijana Birger Kaipiainen sekoitti kategorioita ja herättää yhä kysymyksiä. Kaipiainen, aikansa outo lintu, näyttäytyy tänä päivänä toisessa valossa: persoonallisena kuvantekijänä ja rajoista piittaamattomana visionäärinä, joka toteutti fantasiansa keraamiseen materiaaliin.

Tutkija ja tietokirjailija Harri Kalha on taidehistorian ja naistutkimuksen dosentti Helsingin yliopistossa. Kalha on julkaissut useita kiiteltyjä teoksia mm. taidehistorian, muotoilun sekä sukupuolen tutkimuksen aloilta. Vuonna 2012 hänelle myönnettiin alan merkittävä tunnustus, Muotoilujournalismin Vaasa-palkinto. Harri Kalha on myös kuratoinut nyt avautuvan Kuriton kaunosielu -näyttelyn.

Birger Kaipiainen

Kirjokansi 5 | 252 s. | sidottu | 46,–

ISBN 978-952-222-457-6 | 70.92, 76.9 | Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2013

Kirjan kansikuva