Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Ensimmäinen kielioppikirja kveenin kielestä auttaa elvyttämään uhanalaista kieltä

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Julkaistu: 08.12.2014 klo 13:53
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Pohjois-Norjan alueella käytössä oleva kveenin kieli on elänyt lähinnä puhuttuna kielenä. Juuri ilmestyneellä kveeninkielisellä kielioppikirjalla Kainun kielen grammatikki  on  suuri merkitys uhanalaisen kielen elvytyksessä ja kielenopetuksessa sekä kveenin kielen itsenäisen aseman symbolina.

Kainun kielen grammatikki on suunnattu kveeniä opiskeleville ja kielestä kiinnostuneille ympäri Pohjoiskalottia ja sukukielten puhuma-alueella.  Kielioppi on hyödyllinen esimerkiksi kveeniä lähellä olevan meänkielen ja pohjoissuomalaisten murteiden puhujille. Kieliopista valmistuu norjankielinen laitos ensi vuonna.

Kielioppi kuvaa kielen siinä asussa kuin Kainun institutin alainen Kväänin kielitinka on päättänyt kielen oikeinkirjoitustavan olevan. Kainun institutti - Kvensk institutt on kveenin kielen ja kulttuurin kansallinen instituutti, joka on myös kirjan julkaisija.

Itsenäinen mutta uhanalainen kieli

Kveenin kieli muodostuu suomen kielen peräpohjalaisiin murteisiin lukeutuvista Ruijan murteista. Se sai itsenäisen kielen aseman Norjassa vuonna 2005. Uhanalaisella kielellä on laskutavasta riippuen tällä hetkellä 2000-8000 puhujaa, mutta tiettävästi yksikään lapsi ei puhu kieltä. Kveenien perinteinen asuma-alue kattaa Finnmarkin ja Pohjois-Tromssan läänit Norjassa.

Teos perustuu apulaisprofessori Eira Söderholmin laajaan, läheskymmenen vuoden työhön.  Eira Söderholm on toiminut muun muassa suomen ja kveenin kielen apulaisprofessorina Tromssan yliopistossa ja opettanut kieltä vuodesta 2006 lähtien. Kirja ilmestyy Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran vanhimmassa tiedesarjassa.

Eira Söderholm

eira.soderholm@uit.no

+358 40 519 3056 tai +47 911 10 395

Arvostelukappaleet

tiedottaja Minttu Nikkilä, SKS,

minttu.nikkila@finlit.fi

+358 40 736 1313

____________________________________________________________________________________________________

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura (SKS) on Suomen suurin humanistisen tieto- ja tiedekirjallisuuden kustantaja, joka julkaisee noin 70 uutuutta vuosittain. SKS:n ensimmäinen kirja ilmestyi 180 vuotta sitten. Seuraa meitä Twitterissä, Facebookissa ja verkkosivuillamme.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki