Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » ”Ei saa jäädä tuleen makaamaan” – uutuuskirja avaa kirjallisuuden lentäviä lauseita

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Julkaistu: 12.09.2016 klo 13:59
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Kirjallisuudesta irronneet ilmaisut ja sanonnat elävät puheessa, vaikka alkuperäistä lähdettä ei aina muistettaisikaan. Juuri julkaistu Sitaattien salat – Mitä jokaisen tulee tietää suomalaisesta kirjallisuudesta kertoo, mistä tutut henkilöt, paikat ja sanonnat ovat peräisin.

Kun poliitikko puhuu sinisistä ajatuksista tai toimittaja viittaa Ollin oppivuosiin, hän olettaa kuulijoiden ymmärtävän mistä on kyse – lauseiden merkitys menee ohi, jos ei tunne kirjallisia viittauksia. Sitaattien salat on oikotie kirjallisen kulttuurin ymmärtämiseen ja pelastaa pulasta ne, jotka eivät ole ehtineet lukea kaikkia klassikoita.

Sitaattien salat esittelee kirjallisuudesta lähteneitä lentäviä lauseita ja kertoo, mistä ne ovat peräisin. Kaikille tutut lausahdukset kuten ”Niin muuttuu maailma, Eskoni” ja ”Ei saa jäädä tuleen makaamaan” saavat selityksensä omissa artikkeleissaan. Kirja antaa myös runsaasti esimerkkejä ilmausten käytöstä nykykielessä: kirjallisia sitaatteja vilahtelee jatkuvasti niin poliitikkojen puheissa, mediassa kuin netin keskustelupalstoillakin.

Kirjallisuuden keskeisten sitaattien tunteminen on osa yleissivistystä – median virrastakin jää paljon ymmärtämättä, jos ei tunne tätä sanastoa. ”Oman maan kirjallisuuden historiaa on syytä tuntea siksi, että nykyinen kulttuuri rakentuu sen pohjalle. Muutamalla sanalla, sellaisilla ilmauksilla kuin ’Koivu ja tähti’, ’Rajamäen rykmentti’, ’syntymässä säikähtänyt’ tai ’stiiknafuulia’, voi kertoa suuria tunteita ja viitata arvoihin sen kummemmin selittelemättä”, toteaa Tuula Uusi-Hallila.

Kirja toimii erinomaisena lähdeteoksena ja auttaa, kun jokin kirjallinen viittaus askarruttaa. Niille, jotka ymmärtävät merkityksen ja ilmauksen alkuperän, se tarjoaa yllättäviä yksityiskohtia ja ilahduttavaa taustatietoa.

Tuula Uusi-Hallila (s. 1962) on lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja. Anne Helttunen (s. 1960) on Äidinkielen opettajain liiton toiminnanjohtaja.

Linkki kirjan kansikuvaan.

Tuula Uusi-Hallila ja Anne Helttunen
Sitaattien salat
Mitä jokaisen tulee tietää suomalaisesta kirjallisuudesta