Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Eero Porko: Sotasankari vastoin tahtoaan

Minerva Kustannus Oy

Eero Porko: Sotasankari vastoin tahtoaan

Julkaistu: 01.10.2015 klo 10:02
Julkaisija: Minerva Kustannus Oy

Eero Porko:
Sotasankari vastoin tahtoaan - Kaukopartiomiehen sotamuistelmat

”Tämä kirja kertoo sodasta. Siitä ei ole tarkoitettu sotakirjaa, kutsun sitä siis sodassaolokirjaksi. Se kertoo yksityisen sotilaan tunnoista ja kokemuksista kaiken sotapropagandan, onttojen fraasien ja isänmaallisten iskulauseiden takana. Sen tapahtumat saattavat vaikuttaa lapsellisilta ja naurettavilta, mutta minusta se on surullinen kirja.”

Näin kuvaa sotamuistelmiaan Eero Porko, joka teki velvollisuutensa kapinoimatta, vaikka kaikki hänen näkemänsä ja kokemansa näytti olevan jyrkässä ristiriidassa upseereiden ja sotilaspappien puheiden kanssa.

Eero Porko sai kutsun armeijaan vuonna 1942. Jos ei sotamies Porkolla alun perinkään ollut korkeaa käsitystä sotasankaruudesta, sai sodan todellisuus hänet lopullisesti vakuuttumaan sen mielettömyydestä.

Jatkosodasta Porko kotiutettiin marraskuussa 1944, 21-vuotiaana ja vammautuneena. Jäätyään eläkkeelle maanviljelijän työstään hän kirjoitti tämän teoksen, jonka sarkasmi ja terävä huumori paljastavat sodan todelliset kasvot paremmin kuin mikään sankaritarina.

Eero Porko:
Sotasankari vastoin tahtoaan - Kaukopartiomiehen sotamuistelmat

ISBN/EAN 978-952-312-177-5
Luokka 99.139
135 x 210 mm
Sidottu
190 s.
Ilmestyy viikolla 42/2015

Eero Sakari Porko (1923–1995)syntyi Kälviällä Ruotsalon kylässä. Kuusilapsisen perheen vanhin poika teki elämäntyönsä maanviljelijänä kotitilallaan. Maalaisliittolainen Porko toimi Kälviän kunnanvaltuutettuna 1957-1984. Intohimoinen kirjallisuuden harrastaja kirjoitti paljon itsekin. Hänen ajankohtaisia kolumnejaan julkaistiin Keskipohjanmaa-lehdessä 17 vuoden ajan.

Arvostelukappaleet:
Merja Varon| 050-5474747 | merja.varon@minervakustannus.fi