Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » D. H. Lawrencen ja Gary Snyderin runoutta julki suomeksi

Basam Books

D. H. Lawrencen ja Gary Snyderin runoutta julki suomeksi

Julkaistu: 29.10.2014 klo 09:55
Julkaisija: Basam Books

Basam Booksilta on ilmestynyt kaksi merkittävää runokokoelmaa. Englantilaisen D. H. Lawrencen (1885–1930) runoutta saadaan ensi kerran laajempana katsauksena suomeksi kokoelmassa Kun ihmiset ovat olevinaan jumalia. Lisäksi on ilmestynyt beatrunoilijana aloittaneen Gary Snyderin tunnetuimpiin teoksiin kuuluva Kilpikonnasaari.

D. H. Lawrence tunnetaan lähinnä proosakirjailijana, erityisesti omana aikanaan kohua herättäneen Lady Chatterleyn rakastajan kirjoittajana. Runoudella on kuitenkin alusta saakka ollut Lawrencen tuotannossa merkittävä sija.

Lawrencen runoissa koetaan ihmisyyden tunteiden koko kirjo tuskasta rakkauteen. Toisinaan runot myös pilkkaavat modernia ihmistä ja yhteiskuntajärjestystä. Lawrencen yhteiskunnallinen kritiikki ja ihmiskuvaukset ovat säilyttäneet tuoreutensa: ihmisyyteen kuuluu aina ahneutta ja itsekeskeisyyttä – mutta toisaalta myös rakkautta.

Suomentajat: Pertti Nieminen & Tuulia Toivanen

Kilpikonnasaari on beatrunoilijana San Franciscossa aloittaneen Gary Snyderin (s. 1930) tunnetuimpia kokoelmia. Se ilmestyi 1974 ja voitti Pulitzer-palkinnon seuraavana vuonna. Teoksesta on aiemmin suomennettu vain osia.

Kokoelman nimi viittaa alkuperäiskansojen käyttämään nimitykseen Pohjois-Amerikasta, jonka länsiosien maisemat ovat monien runojen aiheina. Runojen lisäksi kokoelma sisältää Snyderin ajattelua valaisevia esseitä. Teos sisältää myös runsaasti suomentajan huomautuksia.

Snyder on myös zenbuddhalaisuuden harjoittaja ja luontoaktivisti, jonka syväekologiset mutta silti ihmismyönteiset näkemykset ovat edelleen ajankohtaisia.

Alkuteos: Turtle Island

Suomentaja: Aki Räsänen

Arvostelukappaleet: anna.ulvinen@basambooks.fi

21-vuotias Basam Books on unohdettuihin klassikoihin, vähän käännettyihin kielialueisiin ja hyvinvointiin keskittyvä kustantamo. Basam Booksin valikoima on laaja: kustannamme kirjoja maailmankirjallisuuden huipuista uuteen fantasiaan, joogasta mindfulnessiin, lastenkirjoista matkakirjallisuuteen ja filosofiasta runouteen.