Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Arto Köykkä: Toimivassa nuorisotyössä rakennetaan yhteisöllisyyttä ja kirkon tulevaisuutta

Kirjapaja

Julkaistu: 04.03.2014 klo 08:30
Julkaisija: Kirjapaja

Arto Köykän teos Nuorisotyön alkeet ja jatko on käytännönläheinen ja haastava puheenvuoro kirkon nuorisotyöstä. Hänen mukaansa yhteisöllisyys on nuorisotyön ja koko seurakunnan toimivuuden ydinkysymyksiä. Pitkän linjan nuorisopastori ja visionääri on kirjassa laittanut likoon 35 vuoden kokemuksensa.

– Seurakunnan työllä, rippikouluilla ja sellaisilla ei ole oikeastaan mitään merkitystä, ellemme kykene rakentamaan yhteisöllisyyttä ja yhteenkuuluvuutta. Toinen tärkeä asia on, että kaiken yhteisöllisyyden keskellä on tehtävä tilaa elämän ydinasioiden käsittelemiseen, Köykkä toteaa.

Vaikka teos puhuu nuorisotyöstä ja pohtii sen toimivuutta, Köykän ajatukset ovat keskeisiä koko kirkolle. Kun jo nuorena saa kokemuksia yhteisöstä, jossa tulee kuulluksi ja nähdyksi, on sinne helppo etsiytyä myöhemminkin.

– Nuoret ja nuoret aikuiset ovat kirkon tulevaisuus. He eivät ole vain kulu vaan investointi, Köykkä pohtii.

Nuorisotyön alkeet ja jatko -teoksen rinnalle Arto Köykkä kaipasi myös ”keveämpää” kirjoitettavaa. Näin syntyi Nuorempi katekismus. Siinä Köykkä käy kysymys-vastaus-rakenteella läpi koko uskonopin käskyistä uskontunnustukseen, Isä meidän -rukouksesta sakramentteihin. Tämän nuorille päivitetyn katekismuksen kieli on notkeaa ja elämänmakuista, mutta sisältö on aitoa ja syvää.

– Nuoret ratkovat edelleen niitä ikuisia ihmiselämän peruskysymyksiä, kuten aikuistumista, Jumalaa, rakkautta ja kuolemaa, Arto Köykkä toteaa.

Arto Köykkä: Nuorisotyön alkeet ja jatko. Kirjapaja, 2014. 254 s. Kl 25.3. ISBN 978-952-288-038-3.  Ovh. nid. 35,00. Arto Köykkä: Nuorempi katekismus. Kirjapaja, 2014. 62 s. Kl 23. ISBN 978-952-288-037-6. Ovh. 8,50.

Arto Köykkä on Pirkkalan seurakunnan nuorisopastori. Hän on aiemmin julkaissut muun muassa teokset Körmykirja sekä Rakkaus, Jumala ja kuolema. Varta vasten -rippikoulurompuissa hän on laittanut jakoon mittavan kokemuksensa. Villi-lehden kolumnistina hän on toiminut 20 vuotta.

Kirjojen kannet: Nuorisotyön alkeet ja jatkoja Nuorempi katekismus

Lisätietoja: Kirjapaja, viestintä Marja-Liisa Saraste marja-liisa.saraste@kirjapaja.fi

tai Arto Köykkä, arto.koykka@saunalahti.fi; 040 532 8520.

Arvostelukappaletilaukset: Minna.vatja@lastenkeskus.fi

Lasten Keskus ja Kirjapaja Oy on kustantamo, joka nimensä mukaisesti yhdistää kaksi tuotemerkkiä.

Molemmilla tuotemerkeillä on perinteikäs historia ja vankka tunnettuus kustannusmaailmassa. Kirjapaja on kustantanut kirjoja jo vuodesta 1942, Lasten Keskus Oy vuodesta 1974. Yhteistä henkistä pääomaamme edustavat samat arvolähtökohdat ja eettisen ja hyvän elämän tavoitteet. Yhdistymisen kautta näiden luotettujen kustantajanimien asema kuluttaja- ja jälleenmyyntikentällä sekä seurakuntien piirissä vahvistuu entisestään.

Lasten Keskus ja Kirjapaja Oy julkaisee vuosittain noin 150 uutta nimikettä. Se haluaa jatkossakin olla luotettava, innostava, ajankohtainen ja dynaaminen kustantamisen osaaja.

Lasten Keskus ja Kirjapaja Oy – Sisältöä elämään.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki