Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Ammattina agentti - uutuuskirja kuuman ja kylmän sodan vakoilusta Suomessa

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Ammattina agentti - uutuuskirja kuuman ja kylmän sodan vakoilusta Suomessa

Julkaistu: 26.02.2014 klo 08:53
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Suomeen vuonna 1921 saapunut Kirill Pushkareff oli vakooja. Oliko hän kaksois- vai peräti kolmoisagentti? Eleonora Joffen uutuuskirja Mannerheimin kuriiri paljastaa millaista elämä vakoilun ja vastavakoilun maailmassa oli venäläiselle emigrantille 1920–1950-luvun Suomessa.

Jo 1918 Tsaarin armeijan kapteeni Pushkareff virui Tšekan vankilassa Venäjällä ja hänen nimensä julkaistiin lehdissä ammuttaviksi tuomittujen listalla. Hän palveli punaisten joukoissa, käänsi tykinpiiput bolševikkitovereita vastaan, pakeni Viroon ja sieltä Puolaan.

Pushkareff saapui Suomeen 24-vuotiaana marraskuussa 1921. Peitenimellä Carl Pushkin hän ryhtyi Etsivän Keskuspoliisin tiedustelijaksi ja tapasi näissä merkeissä myös ihailemaansa Mannerheimia. Seuraavina vuosikymmeninä hän toimi useilla peitenimillä mm. Büro Cellariuksen, Japanin lähetystön ja KGB:n tietolähteenä, terroristien rahastonhoitajana, ulkomaalaisten kuulustelijana, Yleisesikunnan tiedusteluosaston sotilasvirkailijana ja passitoimiston kanslistina, mutta oli myös ”Leinon vanki” ja Neuvostoliiton ja Suomen vankeuteen tuomitsema maanpetturi.

Eleonora Joffe täydentää kiehtovasti kuvaa lähihistoriamme kohtalonhetkistä ja kylmän sodan vakoilusta kertoessaan bolševikkihallintoa paenneista emigranteista, Neuvostoliiton ja Suomen suhteista ja niihin liittyvistä salaliitoista, juonista ja poliittisista kiemuroista. Ihmiskohtaloihin kietoutuva tarina perustuu tiukasti arkistodokumentteihin ja emigranttien haastatteluihin, mutta etenee kuin trilleri.

Kirjailijaesittely

Valko-Venäjällä syntynyt ja Suomessa vuodesta 1984 asunut Eleonora Joffe on sellisti, runoilija ja kirjailija, jonka tuotantoon kuuluu mm. suomalaisen kirjallisuuden käännöksiä. Hän on aiemmin kirjoittanut Mannerheimin kirjeenvaihtoon pohjautuvan elämäkerran Mannerheim – Chevalier-kaartin kasvatti. Joffe on Pietarin kirjailijaliiton ja Suomen PEN-klubin jäsen.

Kuva Elonora Joffesta liitteenä

Elonora Joffe

Mannerheimin kuriiri

Kirill Pushkareffin arvoituksellinen elämä