Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Alan Wattsin "The Book" on filosofian oppikirja jokaiselle

Basam Books

Alan Wattsin "The Book" on filosofian oppikirja jokaiselle

Julkaistu: 24.04.2014 klo 11:50
Julkaisija: Basam Books

Alan Watts sanoo, että vapaamielisessä länsimaisessa yhteiskunnassamme on yhä vallalla voimakas tabu, joka säätelee elämäämme ja joka estää meitä näkemästä, keitä me todellisuudessa olemme. Tabun hälventämiseksi hän haluaa tarjota The Book -teoksensa kaikkien ulottuville.

Länsimainen individualismi on johtanut siihen, että näemme itsemme erillisinä egoina, irrallisena kaikesta muusta. Me kamppailemme selvitäksemme maailmassa ja huomaamme itsemme kyvyttömiksi hallitsemaan omaa elämäämme. Taukoamatta tavoiteltu onnellisuus tuntuu vain loittonevan, ja kulutususkoinen materialismi vieraannuttaa meidät itsestämme.

Vedanta-filosofian keskeisiin opetuksiin nojaten sekä hiukkasfysiikan ja syvyyspsykologian pohjalta Watts esittää, että mielikuva erillisestä minästä on harhaa. Meitä ei ole olemassa ilman vuorovaikutusta kanssaihmisiimme, ympäröivään luontoon ja koko universumiin. Sitä kautta meillä on mahdollisuus ymmärtää paikkamme maailmassa.

Myötätunnon, oivalluksen ja lämminsydämisen huumorin kautta Watts näyttää The Bookissa kohta kohdalta vallitsevan elämäntapamme absurdiuden ja osoittaa tien vapautumiseen. Vuonna 1966 ilmestynyt The Book on edelleen häkellyttävän ajankohtainen teos.

Alan Watts

The Book – keitä me olemme

Alkuteos:The Book – On the Taboo Against Knowing Who You Are

Suomentaja: Tero Liukkonen

ISBN: 978-952-260-238-1

nidottu, 184 s.

Arvostelukappaleet ja lisätiedot: Sanni Juvonen, sanni.juvonen@basambooks.fi

21-vuotias Basam Books on unohdettuihin klassikoihin, vähän käännettyihin kielialueisiin ja hyvinvointiin keskittyvä kustantamo. Basam Booksin valikoima on laaja: kustannamme kirjoja maailmankirjallisuuden huipuista uuteen fantasiaan, joogasta mindfulnessiin, lastenkirjoista matkakirjallisuuteen ja filosofiasta runouteen.