Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Akateemisen Kirjakaupan vuoden 2014 kirjallisuuspalkinnot

Akateeminen Kirjakauppa-Akademiska Bokhandeln

Akateemisen Kirjakaupan vuoden 2014 kirjallisuuspalkinnot

Julkaistu: 15.01.2015 klo 09:00
Julkaisija: Akateeminen Kirjakauppa-Akademiska Bokhandeln

Vuoden 2014 kirjallisuuspalkinnot jaetaan torstaina 15.1.2015, jolloin Helsingin keskustan Akateemisen Kohtaamispaikalla palkitaan Finlandia-ehdokkaista myydyimmät kirjat Varjo-Finlandia-palkinnoilla. Lisäksi tilaisuudessa palkitaan vuoden 2014 Helsingin Sanomien esikoisehdokkaiden joukosta ostetuin kaunokirjallinen teos.

Akateemisen Kirjakaupan Varjo-Finlandiat 2014

Kaunokirjallisuus: Jussi Valtonen: He eivät tiedä mitä tekevät
Tietokirjat: Mirkka Lappalainen: Pohjolan leijona. Kustaa II Aadolf ja Suomi 1611–1632
Lasten ja nuorten kirjat: Maria Turtschaninoff: Maresi. Punaisen luostarin kronikoita.Krönikor från Röda klostret
Vuoden 2014 myydyin kaunokirjallinen HS-esikoisehdokas: Tommi Kinnunen: Neljäntienristeys

”Akateeminen Kirjakauppa jakaa vuosittain kirjallisuuspalkinnot, jotka saivat alkunsa vuonna 1984, kun Finlandia-palkinto jaettiin ensimmäisen kerran. Tänä vuonna Varjo-Finlandia-sarjojen voittoon, myyntilistojemme kärkeen, kirivät Finlandia-palkinnot saaneet teokset”, kertoo Akateemisen Kirjakaupan ostopäällikkö Cia Branders. Ehdokasjoukko kaikissa sarjoissa oli tänäkin vuonna erittäin hyvätasoinen, joten kaikkia ehdokaskirjoja on myyty ilahduttavan hyvin.

Finlandia-palkinnon voittanut Jussi Valtosen teos He eivät tiedä mitä tekevät voitti myös Akateemisen Kirjakaupan kaunokirjallisuuden Varjo-Finlandian. Toiseksi sijoittui Tommi Kinnusen Neljäntienristeys ja kolmanneksi Pajtim Statovcin Kissani Jugoslavia.

Varjo-Tieto-Finlandia-sarjan voitti Pohjolan leijona. Kustaa II Aadolf ja Suomi 1611–1632, jonka kirjoittaja Mirkka Lappalainen palkittiin myös vuoden 2014 Tieto-Finlandia-palkinnolla.

Toiseksi sijoittui Pekka Nykäsen ja Merina Salmisen Operaatio Elop. Nokian matkapuhelinten viimeiset vuodet. Kolmanneksi myydyin tietokirja oli Minna Maijalan Herkkä, hellä, hehkuvainen. Minna Canth.

Akateemisen Varjo-Junior-Finlandia-palkinnon sai Finlandia Junior -palkitun Maria Turtschaninoffin fantasiakirja Maresi. Krönikor från Röda klostret. Teos on ilmestynyt myös suomeksi nimellä Maresi. Punaisen luostarin kronikoita. Toiseksi sijoittui Saku Heinäsen Zaida ja lumienkeli. Kilpailusarjan kolmanneksi myydyin kirja oli Iiro Küttnerin ja kuvittaja Ville Tietäväisen Puiden tarinoita I. Puuseppä.

Akateeminen Kirjakauppa on jakanut Helsingin Sanomien esikoisehdokkaiden joukosta suosituimman esikoisteoksen palkinnon vuodesta 1990 lähtien. Vuoden 2014 eniten myyty kaunokirjallinen kotimainen esikoisteos oli Tommi Kinnusen Neljäntienristeys. Toiseksi sijoittui Pajtim Statovcin Kissani Jugoslavia.

Palkinnonjakotilaisuus 15.1.2015 Helsingin keskustan Akateemisessa

Akateemisen Kirjakaupan kirjallisuuspalkinnot jaetaan torstaina klo 17 Helsingin keskustan Akateemisessa Kirjakaupassa. Jussi Valtonen, Mirkka Lappalainen, Maria Turtschaninoff ja Tommi Kinnunen saapuvat vastaanottamaan palkintonsa sekä haastateltaviksi Kohtaamispaikalle. Kaikki Varjo-Finlandia-sarjojen voittajat palkitaan 1 000 eurolla.

Cia Branders, ostopäällikkö, puh. (09) 121 3752
Christel Björkman, osastopäällikkö, puh. (09) 121 4415