Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Ajankohtainen ja vaikuttava esikoisromaani APPELSIINILEHTO

Minerva Kustannus Oy

Ajankohtainen ja vaikuttava esikoisromaani APPELSIINILEHTO

Julkaistu: 14.01.2016 klo 08:28
Julkaisija: Minerva Kustannus Oy

Marjut Helminen: Appelsiinilehto

Suomalainen erityissairaanhoitaja Sini matkustaa Palestiinaan koulutustehtäviin. Työmatka saa yllättävän käänteen, kun Gazassa puhkeaa jälleen kriisi. Suomessa Sinin liikkeitä seuraa jännittyneenä hänen ystävänsä, Palestiinan pakolainen Fuad.

Appelsiinilehdossa risteävät Sinin ja Fuadin, vaiheet ja valinnat Suomessa ja Palestiinassa mutta myös Beirutissa vuonna 1982. Toisiaan vielä silloin tuntematta molemmat kokivat Libanonin sodan.

Sini on Gazassa voimiensa äärirajoilla ja menneisyyden aaveet vainoavat häntä entistä pahemmin. Kun kipulääkkeet loppuvat, hän yrittää lievittää potilaittensa tuskaa ikiaikaisin keinoin, millä on arvaamattomat seuraukset.

Vai onko kaikki vain epätoivoisten ihmisten toivetta, että tapahtuisi jokin ihme?

Lopulta toteutuu myös Fuadin pitkäaikainen haave matkustaa ensi kerran maahan, josta hän pakeni vauvaikäisenä äitinsä sylissä. Myös hän joutuu väistämättä kohtaamaan menneisyyden, sukunsa historian ja oman nykyisyytensä kaksinkertaisena pakolaisena Suomessa.

Marjut Helmisen esikoisromaani vie konfliktialueelle, joka jättää harvat kylmiksi. Jännittävä ja näkökulmaltaan tuore kertomus sukeltaa arkeen sodan oloissa, pakolaisuuteen, haluun auttaa ja autetun tuntoihin. Se kertoo ihmisten kyvystä selviytyä, antaa anteeksi − ja joskus jopa parantua.

Marjut Helminen: Appelsiinilehto

ISBN/EAN 978-952-312-251-2
Luokka 84.2
135 x 210 mm
sidottu, suojapaperi
283 s.
Ilmestyy viikolla 3/2016

Marjut Helminen (s. 1948) on Helsingissä asuva toimittaja. Hän on erikoistunut ihmisoikeuksiin, kehitysyhteistyöhön ja sosiaalipolitiikkaan. Helminen on seurannut elämää Palestiinassa lähempää ja kauempaa vuosikausien ajan. Toimittajan työ on vienyt hänet moniin sellaisiin paikkoihin, jotka ovat turistien ulottumattomissa ja monesti myös median uutisoinnin katveissa. Hän on kertonut tapaamistaan ihmisistä muun muassa radioäänidokumenteissaan.

Arvostelukappaleet:
Merja Varon| 050-5474747 | merja.varon@minervakustannus.fi