Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Yli 50 kulttuurilaitosta valittu tuottamaan elämyksiä taidetestaajille

Suomen Kulttuurirahasto

Yli 50 kulttuurilaitosta valittu tuottamaan elämyksiä taidetestaajille

Julkaistu: 12.10.2016 klo 08:45
Julkaisija: Suomen Kulttuurirahasto

Yli 50 kulttuurilaitosta valittu tuottamaan elämyksiä taidetestaajille

Yhteensä 55 taidelaitosta tai työryhmää on valittu mukaan Suomen Kulttuurirahaston käynnistämään Taidetestaajat-suurhankkeeseen. Kohteet tavoittavat yhteensä jopa 65 000 kahdeksasluokkalaista ja heidän opettajaansa lukuvuonna 2017-18.

Taidealan organisaatiot saivat kesällä 2016 jättää ehdotuksia tavasta, jolla ne haluaisivat olla taidetestaamisen kohteina lukuvuonna 2017-2018. Ehdotuksen jätti 135 taidelaitosta ja -organisaatiota ja näistä 55 on nyt valittu mukaan. Tarjontaa on molemmilla kotimaisilla kielillä, osa laitoksista tuottaa saman esityksen sekä suomeksi että ruotsiksi.

Hankkeen tarkoituksena on tarjota koululaisille ikimuistoinen taide-elämys, joka voi olla kimmoke elinikäiseen kulttuurin harrastamiseen. Taiteellisen laadun ohessa keskeinen valintakriteeri oli nuorten kanssa tehtävä yleisötyö sekä se, miten nuoret vastaanotetaan ja miten heistä huolehditaan vierailun aikana. Yhden lukuvuoden aikana organisaation tulee kyetä ottamaan vastaan merkittävä osa oman maakuntansa kahdeksasluokkalaisista. Moni harkinnanvaraisen tuen piirissä toimiva pienryhmä oli ottanut haasteen vastaan, jopa paremmin kuin jotkut vakiintuneet taidelaitokset.

− Olimme ilahtuneita erityisesti sellaisista hankesuunnitelmista, jotka useampi organisaatio suunnittelee toteuttavansa yhdessä, kertoo erityisasiantuntija Veli-Markus Tapio Suomen Kulttuurirahastosta.

- Hienoa, että Kulttuurirahasto on näin laajalti ja monipuolisesti lähtenyt tukemaan nuorten mahdollisuutta päästä taiteen äärelle. Omassa lapsuudessani kokemani kulttuurielämykset ovat kannatelleet läpi elämän, toteaa Tampere Filharmonian intendentti Helena Hiilivirta.

- On vaikeaa kuvitella kiinnostavampaa ja virittävämpää kohderyhmää kuin koko maan kasiluokkalaiset. Vapaa kenttä tervehtii tätä ainutlaatuista, historiallista haastetta rukkaset kädessä, kaasu pohjassa ja riemusta kiljuen, ohjaaja Eino Saari Vaara-kollektiivista kuvaa.

Taidetestaajat on Suomen Kulttuurirahaston ja Svenska kulturfondenin rahoittama suurhanke, joka mahdollistaa kolmen vuoden ajan jokaiselle kahdeksasluokkalaiselle nuorelle kaksi taidelaitosvierailua kulttuurikohteissa. Toinen vierailu on omassa maakunnassa tai lähialueella, toinen suuntautuu pääkaupunkiseudulle. Hanke tavoittaa kolmen vuoden aikana jopa 200 000 nuorta ja heidän opettajaansa. Hankkeen budjetti on yhteensä 15-20 miljoonaa euroa, ja se on osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmistoa. Hanketta koordinoi Suomen Lastenkulttuurikeskusten liitto.

Lukuvuodeksi 2017-18 mukaan valitut taidelaitokset ja työryhmät maakunnittain

Ahvenanmaa, Ålands Konstmuseum

Etelä-Karjala, Lappeenrannan taidemuseo ja Lappeenrannan kaupunginteatteri

Etelä-Pohjanmaa, Seinäjoen kaupunginteatteri

Etelä-Savo, Savonlinnan maakuntamuseo

Kainuu, Kulttuuriosuuskunta G-voima/Vaara-kollektiivi ja Routa - Kajaanin Tanssin Edistämiskeskus

Kanta-Häme, Hämeenlinnan Kaupunginteatteri ja Hämeenlinnan Taidemuseo

Keski-Pohjanmaa, Kaustisen kamarimusiikkiyhdistys

Keski-Suomi, Jyväskylä Sinfonia ja Jyväskylän kaupunginteatteri

Kymenlaakso, Kotkan kaupunginteatteri ja Kouvolan taidemuseo Poikilo

Lappi, Kauko Sorjosen säätiö/Särestöniemi-museo, Korundi/Rovaniemen kaupunki ja Lapin alueteatteriyhdistys

Pirkanmaa, Tampere Filharmonia, Tampereen Työväen teatteri, Tanssiteatteri MD, Serlachius-museot, Tampereen kaupunki/Tampereen taidemuseo ja Sara Hildénin taidemuseo

Pohjanmaa, Wasa Teater ja Vaasan kaupunginorkesteri

Pohjois-Karjala, Joensuun kaupunginorkesteri ja Joensuun taidemuseo Onni

Pohjois-Pohjanmaa, Oulun kaupunki/Oulun taidemuseo, Oulun musiikkijuhlasäätiö ja Oulun kaupunginteatteri

Pohjois-Savo, Hakijana Kuopion kaupunki, toteutuksesta vastaavat Kuopion kaupunginteatteri, Kuopion taidemuseo, Kuopion kaupunginorkesteri, Itäinen tanssin aluekeskus, Tanssiteatteri Minimi sekä Lapinlahdelta Taidemuseo Eemil. Lisäksi Pohjois-Savon maakunnasta on valittu mukaan Varkauden Teatteri, joka kuitenkin kuuluu hankkeessa Etelä-Savon koordinaatioalueeseen.

Päijät-Häme, Hakijana Lahden kaupunki, toteutuksesta vastaavat Lahden kaupunginteatteri, Lahden kaupunginorkesteri ja Lahden kaupunginmuseo

Satakunta, Hakijana Poikkitaiteellinen yhdistys Poike ry, toteuttajina Pori Sinfonietta, Porin Ooppera ja Turku International Puppetry Connection. Lisäksi Porin taidemuseo ja Rakastajat-teatteriryhmä

Uusimaa, Svenska Teatern, Helsingin kaupunginteatteri, Kansallisgalleria, Red Nose Company, Suomen Kansallisooppera, Suomen kansallisteatteri, Suomen valokuvataiteen museo yhteistyössä Helsingin taiteilijaseuran, Teatterimuseon sekä Zodiak - Uuden tanssin keskuksen kanssa, Tanssikaari/ Compañia Kaari & Roni Martin, Tapiola Sinfonietta, Teatteri Taimine, Yleisradio/Radion sinfoniaorkesteri, Espoon taidemuseo EMMA, Kansallinen audiovisuaalinen instituutti ja Tanssiteatteri Raatikko

Varsinais-Suomi, Kamarikuoro Key Ensemble, Matti Koivurinnan säätiö/ Aboa Vetus & Ars Nova-museo, Tanssiteatteri Eri, Turun kaupunginorkesteri, Turun museokeskus/ Turun kaupunki ja Åbo Svenska Teatern

Lisätiedot:

www.taidetestaajat.fi

Suomen Kulttuurirahasto, erityisasiantuntija Veli-Markus Tapio, puh. 040 536 6580

Suomen lastenkulttuurikeskusten liitto, Taidetestaajat-hankkeen vastaava koordinaattori Anu-Maarit Moilanen, puh. 044 978 4893

Svenska kulturfonden, projektiasiamies Sonja Ollas-Airinen, puh. 050 3799 044

Suomen Kulttuurirahasto on yksityinen säätiö. Se tukee maamme kulttuurielämää myöntämällä apurahoja keskusrahastosta ja 17 maakuntarahastosta tieteen, taiteen ja kulttuurielämän eri aloilla toimiville henkilöille ja yhteisöille. Kulttuurirahastolla on myös omaa kulttuuritoimintaa. Lisätiedot osoitteesta www.skr.fi.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki