Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Yli 2000 Suomen talouselämän vaikuttajien pienoiselämäkertaa luettavissa verkossa

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Julkaistu: 06.02.2014 klo 13:45
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Kaikkien vuorineuvosten, kauppaneuvosten, teollisuusneuvosten, maanviljelysneuvosten, metsäneuvosten ja muiden nykykäytännön mukaan ensimmäisen ja toisen luokan arvonimen saaneiden elinkeinoelämän vaikuttajien pienoiselämäkerrat ovat nyt luettavissa osoitteessa www.kansallisbiografia.fi/talousvaikuttajat/.

Suomen talouselämän vaikuttajat -verkkojulkaisu ulottuu 1700-luvulta 2000-luvulle. Siinä on yli 2000 artikkelia. Kolmetoista artikkelien kohdehenkilöistä on vaikuttanut Ruotsin vallan ajalla (ennen vuotta 1809) ja 253 Suomen ollessa suuriruhtinaskunta Venäjän valtakunnassa (1809–1917). Suurin osa elämäkerroista sijoittuu itsenäisen Suomen aikaan.

Suomen talouselämän vaikuttajat on tarkoitettu lukemistoksi suurelle yleisölle, julkiselle sanalle ja alan tutkijoille. Kokoelma tarkastelee kunkin elinkeinoelämän vaikuttajan taustaa, toimialaa ja merkitystä sekä laajemminkin yritysjohtajia suomalaisina vaikuttajina ja yhteiskunnan rakentajina. Hanke luo pohjaa laajamittaiselle suomalaisen yrittäjyyden ja johtajuuden tutkimukselle taloushistoriallisesta näkökulmasta. Artikkelien kirjoittajina on yli 120 tutkijaa.

Suomen talouselämän vaikuttajat -hankkeesta vastaavat Suomen taloushistoriallinen yhdistys ja Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. Hankkeen päätoimittaja on professori, Suomen taloushistoriallisen yhdistyksen puheenjohtaja Ilkka Nummela. Toimituskunnassa ovat mukana professori Susanna Fellman ja professori Jari Ojala Suomen taloushistoriallisesta yhdistyksestä sekä toimituspäällikkö Kirsi Keravuori SKS:n biografiakeskuksesta. Hankkeen toimitussihteerinä ovat toimineet Tuomas Möttönen ja Risto Valjus. Hanke on saanut tukea säätiöiltä ja liikelaitoksilta.

Suomen talouselämän vaikuttajat -verkkojulkaisun julkistamisseminaari on keskiviikkona 12.2.2014 klo 13.00 Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran juhlasalissa. Seminaarissa puhuvat päätoimittaja Nummelan lisäksi professori Niklas Jensen-Eriksen Helsingin yliopistosta, Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä sekä Yrittäjän Päivä -säätiön puheenjohtaja, yrittäjäneuvos Riitta Antinmäki.

Suomen talouselämän vaikuttajat
Studia Biographica 8
URN: NBN:fi-fe20051414
Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2013