Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » WSOY:n kirjallisuussäätiön lahjoitus SKS:lle

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

WSOY:n kirjallisuussäätiön lahjoitus SKS:lle

Julkaistu: 27.11.2013 klo 12:03
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

WSOY:n kirjallisuussäätiö on lahjoittanut Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kirjallisuusarkistoon Erkki ja Katri Valan arkistoaineistoa. Valan sisarukset kuuluivat 1920-luvulla vaikuttaneeseen Tulenkantajien kirjailijaryhmittymään.

Runoilija ja kansakoulunopettaja Katri Vala (1901−1944) tunnetaan erityisesti vapaarytmisestä lyriikastaan. Erkki Vala (1902−1991) toimi kirjailijana ja kustantajana sekä Tulenkantajat-lehden päätoimittajana.

Arkistolahjoitus sisältää pääasiassa Erkki Valan käsikirjoitusaineistoa, mm. Valan muistelmia sisarestaan Katri Valasta. Aineistossa on mukana myös Katri Valan alkuperäisiä runokäsikirjoituksia sekä Erkki Valan ruotsinnoksia sisarensa runoista. Käsikirjoitusten lisäksi lahjoituksessa on Valan sisarusten kirjeitä ja heidän elämäänsä liittyviä asiakirjoja sekä mm. Erkki Valan valokuvia.

Lahjoitus täydentää Erkki Valan ja Katri Valan SKS:ssa jo ennestään olevia arkistoaineistoja. Erkki Vala lahjoitti oman arkistonsa SKS:aan vuonna 1985. Katri Valan arkiston aiemmat luovutukset on saatu useassa erässä, pääasiallisesti hänen leskeltään Armas Heikeliltä sekä Erkki Valalta 1970-luvulla.

SKS:n kirjallisuusarkisto on suomalaisen kirjallisuuden ja kulttuurin erikoisarkisto, jossa aineiston säilyvyys on taattu ja aineistot ovat tutkijoiden käytettävissä.

WSOY:n kirjallisuussäätiö on suurin kirjallisuuden tukemiseen keskittynyt säätiö Suomessa.

Lisätietoja: arkistonjohtaja Ulla-Maija Peltonen, ulla-maija.peltonen@finlit.fi, puh.040 580 4943.

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, SKS on vuonna 1831 perustettu tieteellinen seura ja kulttuurijärjestö: tutkimuslaitos, humanistisen tiede- ja tietokirjallisuuden kustantaja, suullisen ja kirjallisen kulttuurin arkisto ja tieteellinen erikoiskirjasto sekä kirjallisuuden viennin ja kääntämisen tukija. Seuraan kuuluu runsaat 3 000 jäsentä ja sen palveluksessa työskentelee tällä hetkellä lähes sata henkeä. www.finlit.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki