Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Wienin valtionbaletti ensivierailulle Suomeen ja Tampere-taloon 14. kesäkuuta

Tampere-talo Oy

Wienin valtionbaletti ensivierailulle Suomeen ja Tampere-taloon 14. kesäkuuta

Julkaistu: 04.03.2015 klo 06:15
Julkaisija: Tampere-talo Oy

Suosionsa huipulla oleva Wienin valtionbaletti saapuu vierailulle Tampere-taloon kesäkuussa Manuel Legris’n johdolla. Balettiryhmän Suomen ensivierailun ohjelmassa on balettigaala, jossa esiintyy 27 tanssijaa mukanaan baletin huippusolisti Olga Esina. Lipunmyynti alkaa tänään keskiviikkona 4.3.2015.

Balettiryhmä esittää Isossa salissa katkelmia klassisen ja nykybaletin kauneimmista ja mielenkiintoisimmista teoksista. Tampere-talossa nähdään otteita muiden muassa teoksista Joutsenlampi, Le Corsaire - Merirosvo sekä Balanchinen Allegro Brillantesta ja David Dawsonin teoksesta A Million Kisses to my Skin. Tanssijat ovat Wienin valtionbaletin kärkisolisteja.

Balettimaailman arvostetuimpiin tanssijoihin lukeutuva Manuel Legris (s. 1964) on johtanut Wienin valtionbalettia syyskuusta 2010 ja nostanut sen uuteen kukoistukseen. Legris kehittää balettitalon ohjelmistoa ennakkokuulottomasti ja määrätietoisesti osallistaen myös baletin nuoria tanssijalupauksia mukaan koreografiatyöhön. Valtionbaletti on ehtinyt vierailemaan Legris’n johdolla jo Versailles’ssa, Monte Carlossa, Belgradissa, Pariisissa sekä Japanissa ja Omanissa.

Legris teki tanssijana huippumenestyksekkään uran Pariisin oopperan baletissa mm. Rudolf Nurejevin johdolla. Nurejev nimitti Legris’n vuonna 1986 tähtitanssijaksi (Danseur Étoile). Tanssijan uransa hän päätti toukokuussa 2009 Pariisissa nähdyssä jäähyväisnäytöksessä. Legris on kiitetty tulkitsija, joka esiintyi päärooleissa tunnetuimmissa klassikoissa, nykyteoksissa ja lukuisissa maailman kantaesityksissä. Hän on vieraillut urallaan maailman kuuluisimmissa balettitaloissa, myös Wienissä. Legris’n mittavasta urasta kertoo työskentely muiden muassa seuraavien koreografien teoksissa: George Balanchine, Trisha Brown, Mats Ek, Mihail Fokin, William Forsythe, Pierre Lacotte, John Neumeier, Rudolf Nurejev, Roland Petit, Jerome Robbins, Twyla Tharp.

Legris on saanut urallaan lukuisia merkittäviä tunnustuksia ja palkintoja: Osakan balettikilpailu (1984), Prix Nijinsky (1988), Benois de la Danse (1998), Nijinsky-Award (2000), Prix Leonide Massine (2001), Chevalier des Arts et Lettres (1993), Officier des Arts et Lettres (1998), Chevalier de l’Ordre National du Merite (2002), Chevalier de la Legion d’honneur (2006), Commandeur des Arts et Lettres (2009).

Tampere-talossa esiintyvän balettiryhmän suurin tähti, venäläissyntyinen Olga Esina (s.1986), on tanssinut Wienissä vuodesta 2006. Hänet nostettiin tähtitanssijaksi 2010. Ennen kiinnitystään Wieniin Esina tanssi Mariinskin baletissa, jossa hän häikäisi mm. klassisissa päärooleissa. Esina on opiskellut Vaganova Akatemiassa.

Balettigaalan toteutuksessa hyödynnetään videoseinää, jolla yleisölle esitellään teoksia ja balettiseuruetta. Ennen balettigaalaa yleisöllä on mahdollisuus osallistua Tampere-talon järjestämään yleisökeskusteluun. Kyseessä on kaikille avoin ja ilmainen tapahtuma, jossa toimitusjohtaja Paulina Ahokas haastattelee Manuel Legris’tä.

Su 14.6.2015 klo 18 Iso sali
Wienin valtionbaletti – balettigaala
www.tampere-talo.fi/wieninvaltionbaletti
Liput alk. 40/55/70 €, opiskelijat ja lapset alk. 30/45/60 €
Musiikkia&Makuja -paketti alk. 70 € sisältäen itävaltalaisista herkuista koostuvan balettibuffetin ennen esitystä klo 16-18 ravintola Duurissa.

Pressikuvia www.tampere-talo.fi/gallery/press/wien/104

tuottaja Suvi Leinonen, puh. (03) 243 4216 suvi.leinonen@tampere-talo.fi

pressiliput, arvostelut, haastattelut: tiedottaja Anne Sivula, puh. (03) 243 4250, anne.sivula@tampere-talo.fi

Balettigaalan ohjelma

ALLEGRO BRILLANTE
Koreografia: Georges Balanchine
Musiikki: Tšaikovski

Tampere-talo on monipuolinen, laajaa asiakaskenttää palveleva kulttuurin, konserttien ja kokouspalveluiden tarjoaja. Se on Pohjoismaiden suurin kulttuuri- ja kongressikeskus, joka on toistuvasti valittu Suomen kongressitalojen kärkeen.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki