Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Vuoden Tiedekynä 2016 -palkintoehdokkaana kaksi Vastapainon kirjailijaa

Vastapaino

Vuoden Tiedekynä 2016 -palkintoehdokkaana kaksi Vastapainon kirjailijaa

Julkaistu: 29.01.2016 klo 12:13
Julkaisija: Vastapaino

Koneen Säätiö myöntää jälleen Vuoden Tiedekynä -palkinnon erityisen ansiokkaasti kirjoitetusta suomenkielisestä tieteellisestä kirjoituksesta. Palkinnon tarkoituksena on tukea suomenkielistä tieteellistä kirjoittamista ja nostaa sen arvostusta. Palkinnon suuruus on 25.000 EUR.

Ehdokkaina on myös kaksi artikkelia Vastapainon kirjoista. Ensimmäinen on Elina Pekkarisen artikkeli "Näkymättömiksi suojellut lapset" teoksessa Salattu, hävetty, vaiettu (toim. Antti Häkkinen & Mikko Salasuo 2015). Artikkelissaan Pekkarinen kuvaa ongelmia, joita lastensuojelun tutkija voi työssään kohdata. Miksi lastensuojelua peittää salaisuuden verho?

Toinen ehdokasartikkeli on Ville Kivimäen "Hämärä horisontti, avautuvat tulevaisuudet – Suomalaissotilaat ja syksyn 1944 tunnemaisema" teoksessa Rauhaton rauha. Suomalaiset ja sodan päättyminen 1944–1950 (toim. Ville Kivimäki & Kirsi-Maria Hytönen 2015). Suomalaissotilaiden yleinen tunnemaisema, mielialan kehitys ja niihin vaikuttaneet tekijät välittömästi sotatoimien loputtua on Kivimäen tarkastelun keskiössä. Tulevaisuus oli suuren epävarmuuden peitossa, ja huhut ja kuulopuheet saivat isosti jalansijaa.

Vuoden Tiedekynä 2016 -palkinnonsaajan valitsee professori Risto Heiskala. Voittaja julkistetaan maaliskuussa.

Arvostelukappaleet:mikko.jamsen@vastapaino.fi, puh. 03 3141 3501

Kustannusosakeyhtiö Vastapaino