Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Viimeiseen hengenvetoon. Muistitietokeruu tupakoinnista 1.2.–30.9.2016

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Viimeiseen hengenvetoon. Muistitietokeruu tupakoinnista 1.2.–30.9.2016

Julkaistu: 26.01.2016 klo 13:15
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Mikä on suhteesi tupakkaan ja tupakointiin? Anna palaa, sana on vapaa!

Tupakalla on ollut vankka sija suomalaisten elämässä ja suomalaisessa yhteiskunnassa. Viime vuosina kiristynyt lainsäädäntö ja kielteinen suhtautuminen tupakointiin ovat vähentäneet sauhuttelua. Suomi pyristelee kohti savuttomuutta ja tupakoitsijat kokevat joutuneensa ajojahdin kohteeksi.

Tupakointi herättää intohimoja niin tupakoitsijoiden kuin sitä vastustavienkin keskuudessa. Tupakoitko tai onko läheisissäsi tupakoitsijoita? Oletko lopettanut tai yrittänyt lopettaa? Oletko aloittanut uudelleen tupakoinnin? Vai inhoatko tupakointia ja tupakoitsijoita yli kaiken?

Ideoita ja innostusta kirjoituksellesi voit hakea alla olevista kysymyksistä:

Vanhimmat muistosi tupakasta ja tupakoinnista?

• Ensimmäinen muistosi tupakasta: tuoksuja, hajuja, keskusteluja, tilanteita, tupakkapaikkoja.
  • Milloin aloitit tupakanpolton? Miksi? Polttivatko vanhempasi tai ystäväsi? Miten hankit ensimmäisen tupakkasi? Kuinka monta tupakkaa poltit päivässä/viikossa?

Tupakointi opiskelu- ja työpaikoilla

• Kerro opiskelija-aikaisesta tai työpaikkatupakoinnistasi. Miten tupakointia oli rajoitettu, vai oliko se täysin vapaata?
  • Milloin ja miten tupakointia ryhdyttiin rajoittamaan? Miten siihen reagoitiin? Vähenikö tupakointi? Muuttuiko ilmapiiri?
  • Kerro mieleen jääneistä tupakkahuonekeskusteluista tai -tapahtumista? Kerro yhteishengestä.
  • Jos, niin miten vastustit tupakoinnin rajoittamista? Kerro tapauksista, joissa tupakoitsijoilla oli etuoikeuksia opiskelu- tai työpaikallasi?

Hermosavut, aamutupakat

• Millaisessa tilanteessa on pakko saada tupakka? Kerro omista hermosavuistasi.
  • Kuuluuko tupakka johonkin päivittäiseen rutiiniisi? Esimerkiksi, ei aamukahvia ilman tupakkaa ja sanomalehteä.

Tupakoinnin rajoittaminen, täyskielto

• Meneekö holhoaminen jo liian pitkälle, jos Suomi muuttuu savuttomaksi elämäsi aikana?

Aineisto tulee aluksi tietokirjailija Eeva-Kaisa Pärmin käyttöön, sen jälkeen yleiseen tutkimuskäyttöön SKS:n arkistoon.

Tiedotamme keruun tuloksista syksyllä 2016. Vastaajien kesken arvomme kirjapalkintoja.

Vastausohjeet: www.finlit.fi/tupakka

SKS:n arkisto, keruu@finlit.fi, 0201 131 240

____________________________________________________________________________________________________

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, SKS on vuonna 1831 perustettu tieteellinen seura ja kulttuurijärjestö: tutkimuslaitos, humanistisen tiede- ja tietokirjallisuuden kustantaja, suullisen ja kirjallisen kulttuurin arkisto ja tieteellinen erikoiskirjasto sekä kirjallisuuden viennin ja kääntämisen tukija. Seuraan kuuluu runsaat 3 000 jäsentä ja sen palveluksessa työskentelee tällä hetkellä lähes sata henkeä. www.finlit.fi