Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Vertaistuen päivää vietetään 20.10.2016

KansalaisAreena ry

Vertaistuen päivää vietetään 20.10.2016

Julkaistu: 10.10.2016 klo 08:00
Julkaisija: KansalaisAreena ry

Kansainvälistä vertaistuen päivää vietetään ensimmäistä kertaa Suomessa 20. päivä lokakuuta. Tämän erityispäivän keskiössä ovat vertaistukijat ja -toimijat vertaisuuden muodoista riippumatta. Vertaistoimijoiden tekemä työ on arvokasta ja tehdään suurelta osin vapaaehtoistyönä, joten se ansaitsee erityiskiitoksen. Kansalaisareenan Avita Kaveria – vertaistuella on merkitystä -hanke kehottaa juhlistamaan vertaistuen päivää eri tavoin. Anna Suuri Kiitos! tärkeästä työstä ja tuesta!

Yhdysvalloista lähtöisin olevaa Kansainvälisen vertaistuen päivää (Global Peer Supporter Celebration Day) vietetään vuosittain maailmalla lokakuun kolmannen viikon torstaina. Kansalaisareenan kolmivuotisen Avita Kaveria -hankkeen viimeisenä toimintavuotena haluamme tuoda Suomeen tämän erityispäivän muistuttamaan suomalaisia vertaistukijoiden tekemästä arvokkaasta työstä.

Toivomme, että vertaistoimintaa tarjoavat järjestöt ja organisaatiot juhlistavat tätä päivää eri tavoin. Samalla kannustamme järjestäjiä kertomaan päivän juhlahetkistä ja –tapahtumista muille jakamalla tapahtumasta valokuva ja lyhyt kuvaus Kansainvälisen vertaistuen päivän Facebook-sivulla. Yksittäinen henkilö voi kiittää vertaistukijaansa Suuri Kiitos! -kortilla tai -viestillä. Lisätietoa Suuri Kiitos! -kampanja

Kansalaisareenan Avita Kaveria -hanke juhlistaa vertaistuen päivää järjestämällä Tampereella aamupäivän kestävän miniseminaarin. Seminaarissa tuodaan esiin vertaistoiminnan ja kokemusasiantuntijuuden alueen tuoreimpia tutkimustuloksia muun muassa vertaistuen merkityksestä sairastuneen tukemisessa. Seminaariin osallistuminen yhdessä muiden vertaistoimijoiden kanssa on yksi tapa juhlia päivää. Tervetuloa! Ohjelma on täällä

Vertaistoiminnalla tarkoitetaan joko vapaamuotoisesti tai organisoidusti järjestäytynyttä keskinäistä apua ja tukea, jolloin samassa elämäntilanteessa olevat tai samankaltaisia elämänkohtaloita kokeneet ihmiset pyrkivät yhdessä etsimään tukea tai selvittelemään tai ratkaisemaan erilaisia haastavia elämäntilanteita.

Kansalaisareena on ainoa kaikkien vapaaehtoistoimijoiden edunvalvoja Suomessa. Lähes puolet suomalaisista tekee vapaaehtoistyötä ja neljä viidestä on kiinnostunut tekemään vapaaehtoistyötä.

Avita Kaveria - vertaistuella on merkitystä (2014-2016) -hankkeessa edistetään vertaispalvelujen saatavuutta ja näkyvyyttä mm. kouluttamalla vertaisohjaajien kouluttajia ja tuomalla näkyväksi vertaisuuden kirjoa ja merkitystä kampanjoimalla ja järjestämällä tapahtumia.

Viestintäsuunnittelija Katja Reinikainen,
katja.reinikainen@kansalaisareena.fi