Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Venäjän kielen Tähti 2016 -kilpailu on ratkennut

Suomi-Venäjä-Seura

Venäjän kielen Tähti 2016 -kilpailu on ratkennut

Julkaistu: 23.05.2016 klo 12:00
Julkaisija: Suomi-Venäjä-Seura

Suomi-Venäjä-Seura on valinnut Venäjän kielen Tähdet 2016. Kilpailu on suunnattu peruskouluille, lukioille ja muille 2. asteen ammatillisille oppilaitoksille. Kilpailuun osallistui tänä vuonna 36 työtä. Raati valitsi palkinnon saajat ja antoi muutaman kunniamaininnan.

Voittajavideo on tänä vuonna Helsingin Suomalaisen Yhteiskoulun 3. C-luokan oppilaiden video Vikkelä venäjänkurssi https://www.youtube.com/watch?v=wFd0B3j0t4E. Raati totesi, miten oivallisesti venäjää voi oppia. Video on loistava venäjän kielen esittelymateriaali. Käsikirjoitus oli hyvä ja iloiset esiintyjät saivat kiitosta. Oppilaista näki, että kielen opiskelu on mukavaa ja hauskaa. Palkintosumma on 200 euroa.

Toisen palkinnon saa video Miten selvitä kolme päivää Venäjällä. Loistavat, autenttisen tuntuiset dialogit sopivat kaikille kouluille opetusvideoksi esimerkiksi ennen opintomatkaa Venäjälle. Hyviä neuvoja antoviat Pietarin Suomalaisen koulun oppilaat. Palkintosumma on 150 euroa. https://youtu.be/ICqIa_QNlPM

Kolmannen palkinnon saa video Russkii televizor. Videossa on hyvä käsikirjoitus ja nuorten esiintyminen on luontevaa, kun he saavat jutella itseään kiinnostavasta aiheesta, jääkiekosta ja lomanvietosta. Video on tehty Juhani Vuorisen koulussa Kannuksessa. Palkintosumma on 150 euroa. https://www.youtube.com/watch?v=GNoOai5OMUs

Raati kiinnitti huomiota erityisesti tämänvuotisen kilpailun hyvään tasoon, poikien runsaaseen mukana oloon ja kaikella tavalla todella hyviin tarinoihin. Raati keskusteli pitkään videoita yleisesti vaivanneesta opiskelijoiden heikosta ääntämisestä. Raati mietti, miten ääntämistä voi opettaa ilman, että se latistaisi opiskeluhaluja. Lähtökohtana voidaan kysyä, voiko englantia tai ranskaa puhua, kuten kirjoitetaan?

Kunniamaininnan saa kolme videota: Nimettömässä videossa koko luokka on ollut matkalla Moskovassa, josta sitten kerrotaan käyttäen hauskaa toteutustapaa. Kaikki osallistuvat esitykseen, mikä on hieno asia. Vaativa käsikirjoitus vilisi vaikeita liikeverbejä. Video olisi kaivannut lisää tekstin lukuharjoitusta; nyt muutamia asioita jäi kokonaan epäselväksi. Hieno idea oli kirjoittaa tekstiä piirrosten oheen ja piirtäminen oli muutenkin hieno oivallus toteuttaa video. Kunniamaininnan saa Lauttasaaren yhteiskoulun 9. luokan lyhyen venäjän ryhmä. https://www.youtube.com/watch?v=JFGGPZnP7Mg

Tämä on Suomi – video oli loistavasti toteutettu. Nuorten esiintyminen on sujuvaa ja luontevaa, kun osataan kertoa omasta kulttuurista, tavoista ja elämänarvoista. Video oli tehty erityisen huolellisesti. Viime vuoden voittajakoulu jäi niukasti palkintosijojen ulkopuolelle. Videon olivat laatineet Haapajärven lukion lyhyen venä-jän oppilaat. https://www.youtube.com/watch?v=MBXEE-uVGSk

Mariannan venäjän kielen opiskelu oli varkautelaisen Kuoppakankaan koulun 5. luokan oppilaiden valloittava esitys. Oppilaat olivat panneet osaamisensa peliin ja videossa esitettiin hauskalla tavalla keskeisiä huomioita venäläisestä tapakulttuurista. Tyttöjen positiivisuus valloitti raatilaiset. https://www.youtube.com/watch?v=XJsRBB2h5C8&feature=em-share_video_user

Raati haluaa huomioida myös Länsi-Uudenmaan ammattiopiston esityksen Mikko ja Ali. Vaikka nuoret miehet lukivatkin repliikkinsä, dialogi oli sujuva ja ääntäminen osin jopa oikeinkin mukavaa. Kiva käsikirjoitus 57 tuntia venäjää opiskelleille. https://www.youtube.com/watch?v=AiaPT0dl4dY

Raati kiittää myös Itä-Suomen koulun Lappeenrannan toimipiteen 9.-luokan esitystä Финляндия?  Videossa on hyvä käsikirjoitus, joka käsittelee vakavaa aihetta: aina ei ole helppo kotoutua Suomeen kielivaikeuksien ja kaverien puutteen vuoksi. Tekijät ansaitsevat erityismaininnan asian nostamisen esille tässä yhteydessä. https://youtu.be/7Ig4wy_eMHg

Suomi-Venäjä-Seura on Suomen ja Venäjän välillä kansalaisten ja kansalaisjärjestöjen yhteistyötä sekä kulttuuri-, ympäristö- ja taloudellisia suhteita rakentava järjestö.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki