Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » VEIKKO SINISALO –PALKINTO ÄÄNISUUNNITTELIJA JARKKO TUOHIMAALLE

Tampereen Työväen Teatteri

VEIKKO SINISALO –PALKINTO ÄÄNISUUNNITTELIJA JARKKO TUOHIMAALLE

Julkaistu: 26.05.2015 klo 15:00
Julkaisija: Tampereen Työväen Teatteri

Mediatiedote 26.5.2015 vapaa julkaistavaksi klo 15

VEIKKO SINISALO –PALKINTO ÄÄNISUUNNITTELIJA JARKKO TUOHIMAALLE

Tampereen Työväen Teatterin näytäntökausi päättyy tänään perinteiseen päättäjäisjuhlaan. Juhlassa luovutetaan Veikko Sinisalo –palkinto luovasta hulluudesta ja erinomaisesta työmoraalista äänisuunnittelija Jarkko Tuohimaalle. Lisäksi jaetaan lukuisia Suomen Näyttämötaiteen ansiomerkkejä toiminnasta teatterielämän hyväksi.

Kahden vuoden välein jaettavan Veikko Sinisalo –palkinnon jakaa Jenny Matinahon rahasto. Valitsijaraati totesi Jarkko Tuohimaa työskentelystä seuraavaa:
”Jarkko Tuohimaa on toiminut Tampereen Työväen Teatterin äänisuunnittelijana ja ääniosaston esimiehenä pitkään ja sitoutuneesti. Hän on kehittänyt teatterin äänijärjestelmiä ja tehnyt määrätietoista äänisuunnittelua miltei neljässäkymmenessä teatterin tuotannossa. Äänisuunnittelun lisäksi Jarkko Tuohimaa on myös säveltänyt näytelmiin musiikkia. Tuohimaa on luonut äänimaailmaa viime vuosina esimerkiksi teoksiin Patukkaooppera, Kultainen vasikka, Reviisori, Komisario Koskinen, Fanny ja Aleksander, Lämminveriset, Sudenmorsian, Lento, Carmen, Kulkuri, Pekka Töpöhäntä, Vanhan naisen vierailu ja Hevosten keinu."

Teatterijärjestöjen keskusliiton jakaman Suomen näyttämötaiteen ansiomerkin toiminnasta teatterielämän hyväksi saa tänä vuonna lukuisa joukko teatterilaisia.

Kultainen 40­-vuotisansiomerkki luovutetaan näyttelijä Eeva­-Riitta Salo-­Rabinowitschille.

Kultaisen 30­-vuotisansiomerkin saavat toimistosihteeri Katri Grönvall, valo­ ja äänisuunnittelija Juha Haapasalo, näyttelijä Pentti Helin, näyttelijä Mika Honkanen, näyttelijä Vesa Kietäväinen, lipunmyyjä Eija Kilponen, teatteriompelija Kaija Koljonen, tekninen päällikkö Rauli Kovalainen, palkkasihteeri­kassanhoitaja Tarja Pulkkinen, apulaistuottaja Elise Richt, näyttelijä Auvo Vihro, tuotantosihteeri Minna Viklund ja lavastemies Seija Vuorinen.

Hopeisen 25­-vuotisansiomerkin saavat näyttämömestari Hannu Ahola , Timo Ahola ja Hannu Alanen, apulaisnäyttämömestari Kari Koskiranta, näyttämömies­koneenkäyttäjä Kari Lahtinen ja teatteriteknikko Markku Saari.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt
tiedottaja Sari Andersson, 050 5969 069, sari.andersson@ttt-teatteri.fi
Jarkko Tuohimaan valokuva (300 dpi)
Lista aiemmista Veikko Sinisalo –palkinnon saajista http://www.sivistysrahasto.fi/00010010-veikko-sinisalo-palkinto

Pressikuvat
Jarkko Tuohimaan henkilökuva http://www.ttt-teatteri.fi/mediagalleria/henkilökuvat

Jarkko Tuohimaan cv
Äänisuunnittelija Jarkko Tuohimaa (s. 1971) on valmistunut medianomiksi Tampereen Taiteen ja viestinnän oppilaitoksesta (TTVO) ja teatteritaiteen maisteriksi Teatterikorkeakoulun valo- ja äänisuunnittelun laitokselta. Tampereen Työväen Teatterissa hän on työskennellyt vuodesta 2000. Sitä ennen hän työskenteli muun muassa äänitarkkailijana TV2:ssa ja Radio Suomessa.

Tuohimaa on tehnyt äänisuunnittelun useisiin Tampereen Työväen Teatterin musikaaleihin ja näytelmiin. Hänen viimeisin äänisuunnittelunsa on Sirkku Peltolan ohjaama Hevosten keinu ja parhaillaan hän työskentelee lokakuussa Suurella näyttämöllä ensi-iltansa saavan Kohtalon tangon parissa, jonka ohjaa Tiina Puumalainen.

Tuohimaa on mittavan teatteriuransa lisäksi yhden Suomen kansainvälisesti tunnetuimman teknopop-yhtyeen Neuroactive jäsen. Yhtye julkaisi tämän vuoden helmikuussa uuden albumin Elektra.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki