Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Vastapainon syksyn kirjat

Vastapainon syksyn kirjat

Julkaistu: 06.06.2016 klo 08:15
Julkaisija: Vastapaino

Vastapainon syksyn 2016 kirjalista on tässä. Kirjojen aiheet liikkuvat 1800-luvun koodarista vanhuuden moniin puoliin, Ukrainan kriisistä koulukoteihin. Myös pokkareita tulee lisää, muun muassa Kommunistinen manifesti!

Tiedä enemmän, luule vähemmän!

James Essinger
Adan algoritmi. Kuinka lordi Byronin tytär Ada Lovelace käynnisti digiajan

Kiehtova tarina Ada Lovelacesta, 1800-luvun lahjakkaimmasta koodarista. Lordi Byronin tytär on tietokoneen kehityshistorian keskeinen mutta unohdettu voimahahmo. Digiaika olisi voinut alkaa 200 vuotta aiemmin, jos Adan aikalaiset olisivat ymmärtäneet hänen työtään.
n. 250 s.

Antti Eskola
Vanhuus. Helpottava, huolestuttava, kiinnostava

Harvinaisen suora ja positiivinen puheenvuoro vanhuuden merkityksellisyydestä. Yli 80-vuotias professori Antti Eskola kertoo vanhuudesta omakohtaisesti. Ikääntymisen ilmiöihin voi suhtautua kiinnostuneesti ja huumorilla!
n. 230 s.

Richard Sakwa
Taistelu Ukrainasta. Kuinka idän ja lännen intressit törmäsivät
Suom. Tatu Henttonen

Ainutlaatuisen kattava kooste Ukrainan kriisistä. Miten tähän maailman uuden kylmän sodan partaalle saattaneeseen tilanteeseen on päädytty?
n. 500 s.

Tiina Raevaara
Tajuaako kukaan? Opas tieteen yleistajuistajalle

Ohittamaton opas tutkijoille ja toimittajille, jotka haluavat välittää tieteen tuloksia akateemisen maailman ulkopuolelle. Käytännön vinkkejä antavat eri tieteenalojen kokeneet yleistajuistajat.
n. 250 s.

Marjo Laitala & Vesa Puuronen
Yhteiskunnan tahra? Koulukotien kasvattien vaietut kokemukset

Mitä Suomen koulukodeissa todella tapahtui? Kirja selvittää koulukoteihin sijoitettujen lasten ja nuorten kokemuksia vuosina 1940–1985. Väkivalta ei ollut vierasta koulukotiarjessa, ja ”pahantapaiseen” lapseen lyöty leima vaikeutti monen elämää vielä aikuisenakin.
elokuu

Rosi Enroos, Tarja Heino & Tarja Pösö (toim.)
Huostaanotto. Lastensuojelun vaativin tehtävä

Ensimmäinen tutkimusperustainen kokonaisesitys merkittävästä ja eettisesti haastavasta aiheesta. Teos on kiihkoton kokonaisesitys ja alan perusteos, jonka ajantasaista tietoa tarvitsevat kaikki lastensuojelun ja lähialojen ammattilaiset.
n. 400 s.
marraskuu

Melisa Stevanovic & Camilla Lindholm (toim.)
Keskustelunanalyysi. Kuinka tutkia sosiaalista toimintaa ja vuorovaikutusta

Kirjatarkastelee sosiaalisen vuorovaikutuksen perusilmiöitä, resursseja ja haasteita. Se luotaa keskustelunanalyysin metodologiaa ja keskittyy erityisesti viime vuosina kehittyneisiin uusiin suuntauksiin.
n. 400 s.
syyskuu

Kari Väyrynen & Jarmo Pulkkinen (toim.)
Historian teoria. Lingvistisestä käänteestä mahdolliseen historiaan

Teos tarjoaa monipuolisen katsauksen historiantutkimuksen teemoihin viime vuosikymmeniltä. Kirjassa käsitellään muun muassa historiantutkimuksen kerronnallisuutta, ympäristökysymyksiä, historiallista muistia ja kontrafaktuaalista historiaa.
lokakuu

Jaana Parviainen, Taina Kinnunen & Ilmari Kortelainen (toim.)
Ruumiillisuus ja työelämä. Työruumis jälkiteollisessa taloudessa

Miten sosiaalisia taitoja vaativaa työtä tehdään ruumiillisesti? Kirja pohtii tapausesimerkkien kautta palvelutalouteen siirtymisen seurauksia. Kyse on merkittävästä yhteiskunnallisesta murroksesta, joka koskee lähes kaikkia työikäisiä suomalaisia. Millaisiin asentoihin työruumis taipuu palvelutaloudessa?
elokuu

Anu-Hanna Anttila, Ralf Kauranen, Kati Launis & Jussi Ojajärvi (toim.)
Luokan ääni ja hiljaisuus. Yhteiskunnallinen luokkajärjestys 2000-luvun alun Suomessa

Miltä näyttää tämän päivän luokka-Suomi? Yhteiskuntaluokka on yksi keskeisimmistä yhteiskunnallisen järjestämisen tavoista. Tässä teoksessa tutkitaan 2000–2010-lukujen yhteiskunnallisia jakoja Suomessa ja selvitetään tapaustutkimusten kautta, kuinka luokka ja luokkajärjestys nykyään hahmotetaan.
n. 450 s.
syyskuu

Ulla Järvi & Tuukka Tammi (toim.)
Maito tappaa ja muita outoja tiedeuutisia

Miten tiedeuutisia pitää lukea? Kirja on tiedemedian seuraajan eloonjäämisopas, joka auttaa arvioimaan tiedeuutisia. Mukana kaiken nähneiden ammattilaisten oudoimmat ja hauskimmat tiedetarinat!
n. 200 s.

Anu Kantola
Matala valta

Pokkari

Matala valta kuvaa vallankäytön muutosta 1950-luvulta nykypäivään. Kuinka käyttää valtaa yhteiskunnassa, jossa ihmiset kokevat itsensä vapaiksi ja tasa-arvoisiksi? Talouselämän johtajat ovat Kantolan mukaan alkaneet johtaa vallankumouksellisella, matalalla tyylillä.
200 s.

Paulo Freire
Sorrettujen pedagogiikka
Suom. Joel Kuortti

Pokkari

Freiren pääteos Sorrettujen pedagogiikka on kasvatustieteen laajimmalle levinnyt ja käännetyin klassikko. Oppilaan aktiivisuutta sekä opettajan ja oppilaiden dialogia korostava teos on välttämätöntä luettavaa kaikille pedagogiikasta ja yhteiskunnasta kiinnostuneille.
250 s.

Karl Marx & Friedrich Engels
Kommunistinen manifesti
Suom. Juha Koivisto, Markku Mäki & Timo Uusitupa

Pokkari

Poliittisen ajattelun klassikko vuodelta 1848 analysoi porvariston ja proletariaatin ristiriidan unohtumattomasti.
111 s.

Jean-Jacques Rousseau
Tutkielma ihmisten välisen eriarvoisuuden alkuperästä ja sen perusteista
Suom. Ville Keynäs

Pokkari

Valistusfilosofin klassikkoteos on radikaalia yhteiskuntakritiikkiä ja ihmiskunnan historiaa lavein vedoin. Rousseau esittää ensimmäisen systemaattisen modernin yhteiskunnan kritiikin, joka perustuu työnjaon ja rahatalouden analyysiin.
151 s.
elokuu

Kirjojen arvostelukappaleet ja lisätiedot:

Vastapaino: mikko.jamsen@vastapaino.fi, puh. 03 3141 3501

Kustannusosakeyhtiö Vastapaino