Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Varsinais-Suomen Matkailun Oskari elämyksiä tarjoaville oman tiensä kulkijoille

Visit Turku

Varsinais-Suomen Matkailun Oskari elämyksiä tarjoaville oman tiensä kulkijoille

Julkaistu: 08.01.2016 klo 16:45
Julkaisija: Visit Turku

Varsinais-SuomenMatkailun Oskari -palkinto vuodelta 2015 jaetaan kahdelle toimijalle. Järjestyksessään 19. palkinto myönnetään yrittäjille, joita yhdistää rakkaus omaan erityisalaansa, vahva näkemys toimintansa kehittämisestä sekä rohkeus toteuttaa visioitaan. Perusteluna lisätään myös, että molemmat yritykset tarjoavat upean, ainutlaatuisen tuotteen Varsinais-Suomen matkailumarkkinoinnille. Elämyksen, jota ei löydy muualta. Nyt palkittavat yrittäjät tarjoavat koettavaa kotimaisille ja ulkomaisille vieraille, sekä ryhmille että yksittäisille matkailijoille, alueen asukkaita unohtamatta.

Alueellisen matkailuorganisaatio Visit Turun myöntämän palkinnon jakavat Art Bank: Ted Wallin (Parainen) sekä ArtTeatro: Pauliina Räsänen ja Slava Volkov (Kustavi). Palkinnon luovuttaa perjantaina 8.1. Turun kaupungintalolla pidettävässä tilaisuudessa maakuntajohtaja Kari Häkämies.

Art Bank – enemmän kuin todellisuutta

Art Bankista tuli totta lähes sattumalta. Paraislainen Ted Wallin keräili surrealismin mestari Salvador Dalín taidetta alun perin omaan käyttöönsä, mutta päätti sopivan tilan tarjoutuessa perustaa Paraisten keskustaan gallerian. Helmikuussa 2014 avattu Pohjoismaiden ainoa pysyvä Dalí-näyttely on ollut erikoisuus Paraisten kaupunkikuvassa ja tervetullut lisä Paraisten matkailutarjontaan. Näyttelyssä on avaamisen jälkeen vieraillut jo yli 8000 kävijää.

Ylellisen värikkäästi sisustetussa galleriatilassa kävijät pääsevät tarkastelemaan Dalín teoksia lähietäisyydeltä. Salvador Dalí tunnetaan parhaiten maalauksistaan, mutta Art Bankissa esillä olevien noin 80 taideteoksen joukossa on myös veistoksia, huonekaluja ja muita esineitä. Galleria esittelee vaihtuvia näyttelyitä myös muilta vierailevilta taiteilijoilta.

Art Bankista on tullut suosittu kohde ryhmäretkiin, Tyky-päiviin ja yritysjuhliin. Galleria on avoinna myös yksittäisille kävijöille. Tilauksesta tarjoillaan Wallinin kehittelemiä Salvador Dalí -illallisia, jotka isännän mukaan saavat vieraat pyörtymään.

Ted Wallin iloitsee Art Bankin saamasta tunnustuksesta ja toteaa sen kannustavan jatkamaan toimintaa samaan suuntaan, surrealismin hengessä, tavanomaisuuden ylittäen.

- Mottomme on, ettemme yritä olla vaatimattomia. Pyrimme tarjoamaan vähän enemmän kuin mihin on totuttu, hän sanoo.

- Otan palkinnon vastaan yllättynein mielin ja iloisena. Tämä näyttää, että olemme oikeilla jäljillä.

ArtTeatro - henkeäsalpaavaa uskallusta

Vuonna 2008 perustettu kustavilainen ArtTeatro on kahden sirkustaiteilijan unelma. Pauliina Räsänen ja Slava Volkov ovat heittäytyneet rohkeasti unelmiensa perään ja perustaneet Kustaviin sirkustaiteen keskuksen, joka tuottaa myös elämyksellisiä matkailupalveluita. Maailman kuuluisimmassa sirkuksessa, Cirque du Soleilissa ensimmäisenä suomalaisena esiintynyt Räsänen ja taitovoimistelun kaksinkertainen maailmanmestari Volkov rakentavat yritystään omalla ammattitaidollaan ja karismallaan, rohkein panostuksin.

Salminiitun kylään kesällä 2015 rakennettu Sirkusstudio tarjoaa puitteet sirkuksen harrastamisen lisäksi jopa 180 hengen sirkusnäytöksiin. Viime kesänä ArtTeatro loi myös uuden tapahtuman, Saariston Sirkusfestivaalin, joka tarjosi ammattilaisesitysten lisäksi sirkustyöpajoja ja -leirejä. Pelkästään festivaalin loppuunmyydyistä esityksistä nautti yli 1800 katsojaa.

ArtTeatro kehittää toimintaansa jatkuvasti, muun muassa luomalla erilaisia matkailumarkkinointiin sopivia tuotteita. Rohkeutta panostuksiin antavat Pauliina Räsäsen mukaan rakkaus sirkusammattia kohtaan sekä luottamus omaan osaamiseen. Sirkuksen kieli on kansainvälinen.

- Sirkus avautuu taidemuotona kaikille, joten se sopii hyvin monen ikäisille ja myös ulkomaisille asiakkaille, sanoo Räsänen.

Art Teatro on palkittu myös Varsinais-Suomen liiton Aurora-mitalilla joulukuun alussa.

- Sirkus on marginaalinen taidemuoto, jonka edistäminen ei aina ole helppoa. Myös matkailun yhdistäminen sirkukseen on uutta. Siksi on hienoa saada tunnustusta Matkailun Oskari -palkinnon kautta, Räsänen jatkaa.

---------------

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Art Bank, ”dalisti” Ted Wallin, p. 0400 524 177, www.artbank.fi
ArtTeatro, sirkustaiteilija, yrittäjä Pauliina Räsänen, p. 050 430 7928, www.artteatro.com
Visit Turku, matkailujohtaja Anne-Marget Hellén, p. 050 559 0499

---------------

Matkailun Oskarit kautta aikojen

2015                Ted Wallin / Art Bank ja Pauliina Räsänen & Slava Volkov / ArtTeatro
2014                Heikki Hartela / Hartela Oy
2013                Kustavin kunta
2012                Flow Park
2011                Neitsytperunafestivaalit, Turun Silakkamarkkinat ja Turun Keittiömestarit ry