Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Vanaja Tournament kokoaa buhurt-harrastajat Hämeen linnaan lauantaina 3.9.

Kansallismuseo

Vanaja Tournament kokoaa buhurt-harrastajat Hämeen linnaan lauantaina 3.9.

Julkaistu: 25.08.2016 klo 10:37
Julkaisija: Kansallismuseo

Hämeen linnassa 3.9. järjestettävä Vanaja Tournament on keskiaikaisen buhurt-kamppailulajin suurin Suomessa järjestettävä turnaus. Päivän aikana otellaan niin yksilö- kuin joukkotaisteluissakin, ja tänä vuonna tapahtumassa on myös oma sarja naistaistelijoille.

Buhurt on täyskontaktilaji keskiaikaisin varustein eli haarniskoin ja erilaisin lyömäasein. Lajissa ei ole kyse esityksestä, vaan todellisesta kamppailulajista, jossa iskut ja potkut menevät lujaa perille asti. Joukkotaisteluissa tarkoituksena on saada kaikki vastustajajoukkueen jäsenet kaatumaan. Yksilötaisteluissa puolestaan pisteitä saa hyvistä osumista ja enemmän onnistuneita osumia antanut voittaa.

Laji on erittäin suosittu etenkin Itä-Euroopassa. Myös muualla Euroopassa buhurt-tapahtumia järjestetään yhä enemmän ja Suomessakin laji kasvattaa jatkuvasti suosiotaan. Vanaja Tournament houkuttelee Hämeen linnaan myös ulkomaisia taistelijoita muun muassa Venäjältä, joka on lajin kiistaton ykkösmaa. Näin ollen luvassa on jälleen kansainvälistä tunnelmaa ja laadukkaita otteluita.

Hämeen linna aukeaa ottelupäivänä klo 11. Ottelut alkavat linnan pohjoisella vallipihalla klo 11.15 ja päättyvät klo 17:ään mennessä.

Tapahtuman pääsymaksu on aikuisilta 15 euroa ja lapsilta 8 euroa. Samalla lipulla voi myös tutustua linnan Heavy Metal -näyttelyyn, jossa on esillä aitoja haarniskoja 1500–1600-luvuilta.

tapahtumatuottaja Jyrki Nissi, Hämeen linna, puh. 0295 33 6350, jyrki.nissi@kansallismuseo.fi

Kansallismuseon museoperheeseen kuuluu seitsemän museota ja kaksi linnaa - Kansallismuseo, Kulttuurien museo (toiminta jatkuu Kansallismuseossa), Suomen merimuseo, Seurasaaren ulkomuseo, Tamminiemi, Hvitträsk, Louhisaari, Olavinlinna ja Hämeen linna.