Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Välkommen till förhandsvisning av världens dyraste mynt samt USA:s Självständighetsdeklaration den 24 februari

Kansallismuseo

Inbjudan.
Publicerad: 18.02.2016 kl. 09:00
Utgivare: Kansallismuseo

Under två dagar, den 25-26 februari, kommer allmänheten ges ett unikt tillfälle att se The Flowing Hair Silver Dollar från 1794, det första dollarmyntet som präglades i USA och numera världens dyraste mynt. Det exemplar som visas på Nationalmuseet i Helsingfors såldes år 2013 för hisnande 10 miljoner dollar på auktion i New York.

Samtidigt visas ett av de ursprungliga exemplaren av den amerikanska självständighetsförklaringen, utgivet i Boston i juli år 1776. Det här är första gången som de båda amerikanska nationalskatterna visas i Finland.

Datum: Onsdagen den 24 februari, 2016
Tid: 12.00
Plats: Finlands Nationalmuseum (Mannerheimvägen 34, Helsingfors)

Av säkerhetsskäl ber vi medias representanter anmäla sig till förhandsvisningen senast den 24 februari klockan 11.00 till adressen sari.hakkinen@museovirasto.fi

Utställningen ordnas av Suomen Moneta i samarbete med Finlands Nationalmuseum.
Kaffebjudning. Välkommen!

För ytterligare information om myntet och självständighetsdeklarationen vänligen kontakta Håkan Forsgård, hakan.forsgard@nordicmoneta.com, tel. +358 50 491 18 21

Nationalmuseet är planritningen för alla finländares identitet. Ett fönster till det förgångna, nutiden och framtiden – oersättlig, förtrollande och full med överraskningar. Nationalmuseets museifamilj består av sju museer och två slott – Nationalmuseet, Kulturernas museum (verksamheten fortsätter vid Nationalmuseet), Finlands sjöhistoriska museum, Fölisö friluftsmuseum, Ekudden, Hvitträsk, Villnäs slott, Olofsborg samt Tavastehus slott.