Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Väitöskirja nonsensesta kruunaa Lauri Viidan juhlavuoden

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Väitöskirja nonsensesta kruunaa Lauri Viidan juhlavuoden

Julkaistu: 07.03.2016 klo 09:51
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Lauri Viidan runoelmaa ”Kukunor” (1949) tutkineen Sakari Katajamäen väitöskirja ”Kukunor. Uni ja nonsensekirjallisuuden traditio Lauri Viidan runoelmassa” (Ntamo 2016) tarkastetaan Helsingin yliopistossa 11.3.2016. Väitöstilaisuus on yksi Lauri Viidan (1916–1965) 100-vuotisjuhlavuoden kohokohtia.

Kahdesta peikosta, Kukunorista ja Kalaharista, kertova leikkimielinen ja monitasoinen runoteos Kukunor. Satu ihmislapsille (1949) on poikkeuksellinen kirjailijan tuotannossa, joka tunnetaan etenkin esikoiskokoelmasta Betonimylläri (1947) ja Moreeni (1950). Kukunorin ilmestyessä sitä pidettiin vaikeaselkoisena. Erityistä huomiota kiinnitettiin runoelman kieleen, johon kritiikeissä viitattiin muun muassa ”kielellisenä piirileikkinä”, ”runollisena lörpöttelynä ja lapsenkielenä” sekä ”lyyrillisenä salakielenä”. Kielteisimmillään eräs kriitikko totesi, että runoelmalla ei ole ”mitään suurta merkitystä eikä se lähde ihmisyydestä vaan professorin vinttikamarista ja sinne se myös jää toistaiseksi”.

Katajamäen väitöskirja Kukunor. Uni ja nonsensekirjallisuuden traditio Lauri Viidan runoelmassa (Ntamo 2016) tarkastelee Viidan monitasoista runoelmaa eurooppalaista nonsensekirjallisuudeksi kutsuttua lajitraditiota vasten ja selvittää, millaisia suhteita Kukunorin unipiirteillä on nonsensen lajitraditioon. Vertailukohtina ovat lajin tunnetuimmat eurooppalaiset mestarit Edward Lear (1812–1888) ja Christian Morgenstern (1871–1914) sekä Lewis Carroll (1832–1898), joka tunnetaan erityisesti Liisan (Alicen) seikkailuista ihmemaassa ja peilimaailmassa. Uusi tutkimus toimii johdatuksena nonsensekirjallisuuteen ja avaa näkökulmia Lauri Viidan koko tuotantoon.

Sakari Katajamäen yleisen kirjallisuustieteen väitöskirja tarkastetaan Helsingin yliopistossa (Porthania, PII, 1. krs.; Yliopistonkatu 3) perjantaina 11.3. klo 12. Vastaväittäjänä toimii dosentti Satu Grünthal ja kustoksena professori H. K. Riikonen.

Lauri Vidan tuotanto: Betonimylläri (runoja, 1947), Kukunor. Satu ihmislapsille (runoelma, 1949), Moreeni (romaani, 1950), Käppyräinen (runoja, 1954), Suutarikin, suuri viisas (runoja ja proosaa, 1961), Entäs sitten, Leevi (romaani, 1965), Kootut runot (1966), Ne runot, jotka jäivät. Runoja kokoelmien ulkopuolelta (2016).

Kukunor. Satu ihmislapsille (1949) on villi, mielikuvituksellinen ja lapsekas mutta samalla filosofinen runoelma kuudenvanhasta peikkoparista, Kukunorista ja Kalaharista, jotka asuvat erään professorin kesäasunnolla. Professorin kirjoja lukiessaan he oppivat, että Aasiassa on suolajärvi, jolla on sama nimi kuin Kukunorilla, ja Afrikassa on vastaavasti Kalahari-niminen erämaa. Unessa Kukunor-järvi lentää pilvenä Afrikkaan ja sataa Kalaharin erämaahan.

Lisätietoa: Sakari Katajamäki, sakari.katajamaki@finlit.fi, p. 0400 908 056

____________________________________________________________________________________________________

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, SKS on vuonna 1831 perustettu tieteellinen seura ja kulttuurijärjestö: tutkimuslaitos, humanistisen tiede- ja tietokirjallisuuden kustantaja, suullisen ja kirjallisen kulttuurin arkisto ja tieteellinen erikoiskirjasto sekä kirjallisuuden viennin ja kääntämisen tukija. Seuraan kuuluu runsaat 3 000 jäsentä ja sen palveluksessa työskentelee tällä hetkellä lähes sata henkeä. www.finlit.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon