Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Vaikutteet kulkivat vilkkaasti Itämeren ympäri jo 1500- ja 1600-luvuilla

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Vaikutteet kulkivat vilkkaasti Itämeren ympäri jo 1500- ja 1600-luvuilla

Julkaistu: 02.09.2015 klo 13:25
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Millaisia vaikutteita kalevalainen runous sai aikakauden hengellisistä teksteistä tai valtakunnan oppineiden runoudesta? Entä vaikutteiden kulkeminen toisin päin, rahvaalta maallisen vallan ja kirkon saleihin?

Millaisia olivat ne verkostot ja toimijat, jotka rakensivat, lukivat ja välittivät huomiota varhaismodernista maailmasta, sen hengellisestä ja maallisesta järjestyksestä Ruotsin valtakunnassa ja Liivinmaan monikielisissä yhteiskunnissa? Tätä ryhdytään selvittämään Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran tutkimushankkeessa Kirjoitukset ja laulut: uskon ja ilmaisun rekisterit varhaismodernissa pohjolassa.

Suomen Akatemian rahoittaman tutkimushankkeen tavoite on tuottaa uusi näkemys Itämeren alueen kulttuurisesta muutoksesta reformaation jälkeisellä ajalla 1500–1600-luvuilla. Hankkeessa rikotaan tieteenalojen ja tutkimusperinteiden vakiintuneita raja-aitoja ottamalla tutkimuskohteeksi nykyiset kansalliset rajat ylittäviä aineistoja.

Kirjoitukset ja laulut -hankkeessa kiinnitetään huomiota vallan ja uskon instituutioiden ja paikallisyhteisöjen vuorovaikutukseen sekä uskomus- ja ilmaisujärjestelmien ja historiallisten prosessien suhteisiin. Näin hanke tulee uudistamaan käsityksiä uuden ajan alun sosiaali- ja kulttuurihistoriasta sekä varhaisen suomenkielisen runouden poetiikasta. Lisäksi hanke tulee tuottamaan näytteitä tutkimusaineistoista nykykielisin selityksin digitaalisesti kansalaisten saataville.

Vuoteen 2019 jatkuvan hankkeen tutkimusryhmään kuuluvat Eeva-Liisa Bastman (kotimainen kirjallisuus), Linda Kaljundi (historia), Kati Kallio (folkloristiikka), Ulla Koskinen (historia), Anu Lahtinen (historia) ja Ilkka Leskelä (yhteiskuntahistoria). Hanketta johtaa SKS:n pääsihteeri, dosentti Tuomas M. S. Lehtonen. Lisäksi tutkimushankkeen yhteistyöverkostoon osallistuu 24 tutkijaa yhdeksästä maasta.

Tutkimushankkeen esittely SKS:n verkkosivulla

Lisätietoja: Tuomas M. S. Lehtonen, tuomas.lehtonen@finlit.fi, p. 040 560 9879.

____________________________________________________________________________________________________

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, SKS on vuonna 1831 perustettu tieteellinen seura ja kulttuurijärjestö: tutkimuslaitos, humanistisen tiede- ja tietokirjallisuuden kustantaja, suullisen ja kirjallisen kulttuurin arkisto ja tieteellinen erikoiskirjasto sekä kirjallisuuden viennin ja kääntämisen tukija. Seuraan kuuluu runsaat 3 000 jäsentä ja sen palveluksessa työskentelee tällä hetkellä lähes sata henkeä. www.finlit.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki