Taiteen ja kulttuurin saavutettavuus yhdenvertaisten osallistumismahdollisuuksien näkökulmasta heijastaa koko yhteiskunnan tilaa. Saavutettavuus määritellään laveasta näkökulmasta monenlaisten yleisöjen huomioimiseksi ja hyviksi osallistumismahdollisuuksiksi. Taide- ja kulttuuripalvelut ovat kaikkien saavutettavissa silloin, kun kuka tahansa kansalainen voi valita kulttuuritarjonnasta itselleen soveltuvia palveluja, hankkia elämyksiä, tietoa ja taitoja tai tuottaa niitä itse. Aiemmissa tutkimuksissa havaittuja saavutettavuuden ongelmia ovat olleet mm. tiedottamisen haasteet, ajantasaisen, luotettavan ja totuudenmukaisen tiedon saamisen haasteet.
Hämeen ammattikorkeakoulu (HAMK) on ollut mukana hankkeessa, jossa on keskitytty kulttuuri- ja vapaa-aikapalveluiden saavutettavuustiedon tuottamiseen ja kartoittamiseen yhteisöllisesti mobiiliteknologiaa hyödyntäen. Hankkeessa mahdollistettiin vammaisten henkilöiden pääsy kulttuuri- ja vapaa-ajan palveluiden saavutettavuustiedon tuottamiseen pelillisesti mobiiliteknologian avulla.
Nopeana pilottina toteutetussa hankkeessa kolme sokeaa ja kolme liikuntavammaista henkilöä opetteli käyttämään älykännyköitä ja niiden sovelluksia kulttuuripalveluiden saavutettavuustiedon tuottamiseen. Pilotti toteutettiin Verkatehtaalla Hämeenlinnan Taidemuseossa ja BioRexissa.
Hankkeen projektipäällikkö, HAMKin Hyvinvointiosaamisen koulutus- ja tutkimuskeskuksen tutkimusjohtaja Merja Saarela kertoo hankkeen myötä syntyneen toimijatahojen kanssa monitasoista yhteistyötä: – Syntyi jopa kansainvälisiä yhteistyömahdollisuuksia saavutettavuuden edistämiseksi mobiiliteknologiaa hyödyntäen, Saarela iloitsee ja jatkaa: – Pelilliset mobiilisovellukset tarjoavat aivan uusia mahdollisuuksia myös palveluiden vuorovaikutteiseen kehittämiseen palvelun käyttäjän ja tuottajan yhteistyönä.
Päivi Viherluoto Hämeenlinnan taidemuseosta pitää hanketta hyvänä lähtökohtana tulevaan. – Mobiiliteknologian mahdollisuudet avautuivat hankkeen aikana. Kehittyvä teknologia mahdollistaa myös paremman palvelun. Tulevaisuudessa toivomme olevamme mukana samantyyppisissä hankkeissa ja kehittämisprojekteissa, Viherluoto kertoo.
Käyttäjälähtöisyys ja pelillisyys kulttuuripalveluiden saavutettavuuden arvioimisessa – projektin päätösseminaari perjantaina 31.1.2014 Hämeenlinnan BioRexissä Verkatehtaalla klo 10 alkaen. Tiedotusvälineiden edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seminaariin. Ohjelma liitteenä.
Lisätiedot
Merja Saarela, p. 03 646 3661 tai sp. [email protected]
Hankkeeseen osallistuneet järjestöt ja yritykset:
Hämeenlinnan vammaisneuvosto
Kanta-Hämeen Näkövammaiset ry
Hämeenlinnan seudun Invalidit ry
Hämeenlinnan Settlementti ry
Näkövammaisten Keskusliitto
Hämeenlinnan kaupungin vammaispalvelut
Mipsoft Oy
Elisa
Verkatehdas: Hämeenlinnan Taidemuseo ja BioRex
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Hämeen ammattikorkeakoulu, Arjen palvelut ja digitaalisuus -yksikkö, Hyvinvointiosaamisen koulutus- ja tutkimuskeskus sekä Yrittäjyyden ja liiketalouden koulutus- ja tutkimuskeskus
Tiedotus / Hämeen ammattikorkeakoulu ja Hämeen ammatti-instituutti
Visamäentie 35 A, PL 230
13101 Hämeenlinna
sp. [email protected], p. (03) 6461 (vaihde)
HAMK kuuluu ammattikorkeakoulujen strategiseen FUAS-liittoumaan yhdessä LAMKin ja Laurean kanssa.
© Koodiviidakko Oy - Y-tunnus 1939962-1