Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Uusi näkökulma Euroopan synnyttäneeseen kriisiin

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Uusi näkökulma Euroopan synnyttäneeseen kriisiin

Julkaistu: 21.03.2013 klo 10:48
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Euroopan sydämessä puhkesi vuonna 1618 konflikti, joka laajeni ajan myötä yleiseurooppalaiseksi kolmikymmenvuotiseksi sodaksi. Mistä sota sai alkunsa, ja miksi se laajeni ja pitkittyi? Olli Bäckströmin uutuusteos Polttolunnaat syventää ymmärrystä kolmikymmenvuotisen sodan luonteesta ja liittää nykyajan sotkuiset konfliktit osaksi pitkää historiallista jatkumoa.

Polttolunnaat-kirjassaan Olli Bäckström tarkastelee kolmikymmenvuotisen sodan alkupuoliskoa modernin sotatieteen näkökulmasta. Tuonaikainen sodankäynti vertautuu oman aikamme sotiin Sierra Leonessa, Somaliassa ja Afganistanissa. 1600-luvun alussa sodankäyntiä harjoittivat ensisijaisesti palkkasoturit, sotilasurakoitsijat, sotaherrat, soturiyhteisöt ja merirosvot. Samoin nykyään sotia käyvät useimmiten ei-valtiolliset toimijat: turvallisuusalan yrittäjät, puolisotilaalliset yksityisarmeijat, sissijärjestöt, terroristit ja rikolliset.

Olli Bäckströmin näkökulma kolmikymmenvuotiseen sotaan on kansainvälinen. Bäckströmin tarinallinen kerronta ja taidokas sanankäyttö tekevät tästä perusteelliseen tutkimustyöhön ja faktoihin perustuvasta kirjasta poikkeuksellisen nautinnollisen lukukokemuksen. Polttolunnaat kuljettaa lukijan sodan taistelutantereille, Liivinmaan huurteisista havumetsistä aina Brasilian tukahduttaviin viidakoihin asti. Matkan aikana lukija tutustuu Euroopan tunnettuihin ja vähemmän tunnettuihin mahtimiehiin ja kuulee aikalaisten todistavan omin sanoin sodan karusta arjesta.

MA, FM Olli Bäckström on sotahistorian tutkija. Hän on perehtynyt erityisesti uuden ajan sodankäynnin vallankumoukseen ja kolmikymmenvuotisen sodan historiaan. Bäckström valmistelee 1600-luvun sodankäyntiä käsittelevää väitöskirjaa Aberdeenin yliopistossa Skotlannissa. Hän kirjoittaa myös Scripturae-nimistä blogia.

Olli Bäckström

Polttolunnaat

Eurooppa sodassa 1618–1630

Kirjokansi 12 | 558 s. | sidottu | 39,–