Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Uusi kirja avaa ympäristömytologiaa monesta näkökulmasta

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Uusi kirja avaa ympäristömytologiaa monesta näkökulmasta

Julkaistu: 31.10.2014 klo 09:00
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Kalevalaseuran vuosikirja Ympäristömytologia kokoaa kulttuurin- ja taiteentutkimuksen tapoja tulkita ja lähestyä ympäristöä.

Ympäristömytologia ei ole vakiintunut käsite, tieteenala tai tutkimussuunta, vaikka termit ympäristö ja mytologia ovatkin tuttuja ja yleisessä käytössä. Mytologia käsittelee maailman synnyn ja olemassaolon peruskysymyksiä. Ympäristö jäsentyy meille materiaalisina ja henkisinä, elollisina ja elottomina elämänehtoina, joille mytologia etsii ja antaa uusia merkityksiä.

Ympäristömytologia-teoksen artikkeleissa ympäristömytologiaa tarkastallaan suullisen perinteen, uskomusten, esineiden, eläinten, tapahtumien, tuoksujen, kuvataiteen ja arkkitehtuurin keinoin. Teoksen kuvaliitteissä osoitetaan, kuinka monella tavalla ympäristöä voi mytologisoida kameran avulla. Kirjan avulla ympäristömytologiasta hahmottuu sekä monihaarainen että houkutteleva kulttuuritieteellinen tutkimuspolku.

Ympäristömytologia

Toimittaneet Seppo Knuuttila ja Ulla Piela

Kalevalaseuran vuosikirja 93

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2014

424 sivua

Linkki kirjan sisällysluetteloon

Arvostelukappaleet: arvostelukappaleet@finlit.fi

Lisätiedot: tiedottaja Elina Lampela, Kalevalaseura, elina.lampela@kalevalaseura.fi, 040 538 5216

____________________________________________________________________________________________________

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura (SKS) on Suomen suurin humanistisen tieto- ja tiedekirjallisuuden kustantaja, joka julkaisee noin 70 uutuutta vuosittain. SKS:n ensimmäinen kirja ilmestyi 180 vuotta sitten. Syksyn 2014 kirjoihin voit tutustua tästä. Seuraa meitä Twitterissä, Facebookissa ja verkkosivuillamme.

Vuonna 1831 perustettu SKS on myös tutkimuslaitos, suullisen ja kirjallisen kulttuurin arkisto ja tieteellinen erikoiskirjasto sekä kirjallisuuden viennin ja kääntämisen tukija. www.finlit.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki