Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Työsuojelua Suomessa

Työsuojelua Suomessa

Julkaistu: 02.09.2016 klo 10:44
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Työelämä ja työsuojelutoiminta ovat muuttuneet 1960-luvulta suuresti. Oletko ollut mukana työsuojelutehtävissä? Kerro omat muistosi Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran ja Työsuojeluvalvojat ry:n muistitietokeruussa.

1970-luvun työsuojelureformi oli aikansa suuria uudistuksia. Viranomaisten lisäksi säädettiin työpaikkojen yhteistoiminnasta, työsuojeluvaltuutetuista, -päälliköistä ja -toimikunnista. Yhteistoiminnan muodot kirjattiin ensimmäistä kertaa lakiin. Työsuojelukoulutukseen panostettiin, ja toiminta käynnistyi ripeästi. Hapuilua ja ylilyöntejäkin esiintyi – niin kuin aina suurten uudistusten yhteydessä.

Samaan aikaan työelämässä tapahtui suuria muutoksia. Työsuojelukin sai uusia sisältöjä. Tapaturmien ja ammattitautien torjunnan rinnalla alettiin puhua henkisestä ja fyysisestä kuormittumisesta, ergonomiasta, työn organisoinnista ja johtamisesta. Työsuojelu käsitteenä laajeni nopeasti. Muutos sai pian muotonsa lainsäädännössä, johon Suomen EU-jäsenyys toi aikanaan oman lisänsä. Toimihenkilökenttä aktivoitui aiemmin ”duunaripainotteiseksi” miellettyyn työsuojeluun. Kaiken kaikkiaan työsuojelu on vakiintunut osaksi työpaikkojen toimintaa.

Toivomme kertomuksia esimerkiksi työsuojelun vaiheista omalla työpaikalla, työsuojelutehtävissä toimimisesta, työsuojelukoulutuksesta tai työsuojelutarkastuksista. Myös asenteet työsuojelun toimenpiteitä ja määräyksiä kohtaan, työsuojelun vaikutukset omaa työtä kohtaan ja työsuojelun muuttuminen ovat mahdollisia aiheita.

Keruu jatkuu 30.4.2017 saakka. Tiedotamme keruun tuloksista kesäkuussa 2017. Arvomme kaikkien osallistuneiden kesken kirjapalkintoja.

Vastausohjeet: www.finlit.fi/tyosuojelu

SKS:n arkisto, puh. 0201 131 240, keruu@finlit.fi

____________________________________________________________________________________________________

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, SKS on vuonna 1831 perustettu tieteellinen seura ja kulttuurijärjestö: tutkimuslaitos, humanistisen tiede- ja tietokirjallisuuden kustantaja, suullisen ja kirjallisen kulttuurin arkisto ja tieteellinen erikoiskirjasto sekä kirjallisuuden viennin ja kääntämisen tukija. Seuraan kuuluu noin 3 000 jäsentä ja sen palveluksessa työskentelee tällä hetkellä noin 80 henkeä. www.finlit.fi