Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Tutkimus: Tästä ehdokkaasta Euroviisu-voittaja sosiaalisen median mukaan

Adobe

Tutkimus: Tästä ehdokkaasta Euroviisu-voittaja sosiaalisen median mukaan

Julkaistu: 19.05.2015 klo 15:09
Julkaisija: Adobe

Adobe selvitti, miten Euroviisut 2015 -kilpailijoista keskustellaan sosiaalisessa mediassa. Eniten some-keskustelua on herättänyt Australian edustaja Guy Sebastian. Suomen Pertti Kurikan Nimipäivät ei puolestaan mahtunut kärkikymmenikköön. Eniten keskustelua Euroviisuista on käyty Iso-Britanniassa Suomen sijoittuessa keskustelun määrässä 19. sijalle. Adobe Digital Index Eurovision 2015 -tutkimuksen tulokset perustuvat yli kahteen miljoonaan sosiaalisen median mainintaan eri kielillä.

Australian edustajan Guy Sebastianin jälkeen eniten some-keskustelua keräsivät Azerbaidžanin Elnur Huseynov, Albianian Elhaida Dani, Ruotsin Mans Zelmerlow ja Iso-Britannian Electro Velvet.

56 prosenttia sosiaalisessa mediassa Euroviisuista käydyistä keskusteluista on sävyltään liittynyt iloon, odotukseen ja arvostukseen. Adoben tutkimuksessa havaittiin, että Euroviisut saavat päivittäin noin 10 000 mainintaa sosiaalisessa mediassa. Euroviisuista keskustellaan sosiaalisessa mediassa jopa 30 prosenttia enemmän kuin American Idol -tv-sarjasta.

25 prosenttia Euroviisuja koskevasta sosiaalisen median keskustelusta on käyty Iso-Britanniassa. Seuraavaksi tulevat Espanja (17 %), Yhdysvallat (5 %), Alankomaat (4 %) ja Turkki (4 %). Suomen osuus Euroviisuihin liittyvästä sosiaalisen median keskustelusta on kaksi prosenttia. Kärjen jälkeen keskustelu jakaantui hyvin tasaisesti usean maan kesken, sillä 2–3 prosentin keskusteluosuuden sai 19 maata.

Tietoa tutkimuksesta

Adobe Digital Index Eurovision 2015 -tutkimuksen tulokset perustuvat yli kahteen miljoonaan sosiaalisen median mainintaan usealla eri kielellä huhti–toukokuussa 2015. Sosiaalisen median palveluista mukana olivat muun muassa Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, Google+, Reddit ja Tumblr. Adoben Digital Index -tutkimus perustuu sosiaalisen median sisällön julkaisemiseen, mittaamiseen ja analysointiin tarkoitetulla Adobe Social -työkalulla kerättyyn anonyymiin ja yhdistettyyn dataan.

Lisätietoja tutkimuksesta: http://www.cmo.com/articles/2015/5/15/adi-tips-australias-guy-sebastian-for-eurovision-song-contest-glory.html

Lisätietoja antavat:

Adobe Systems Nordic
Jes Schyum
jes.schyum@adobe.com

Hill+Knowlton Strategies
Sami Stormbom
sami.stormbom@hkstrategies.com

Adobe muuttaa maailmaa digitaalisilla kokemuksilla. Lisätietoja: www.adobe.com/fi

© 2015 Adobe Systems Incorporated. All rights reserved. Adobe and the Adobe logo are either registered trademarks or trademarks of Adobe Systems Incorporated in the United States and/or other countries. All other trademarks are the property of their respective owners.