Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Túlka-vertaistulkkauspalvelu murtaa kielimuurit

Barona Group Oy

Túlka-vertaistulkkauspalvelu murtaa kielimuurit

Julkaistu: 15.04.2016 klo 11:00
Julkaisija: Barona Group Oy

Suomessa ja maailmalla on nyt tuhansia ihmisiä, joiden kielitaito ei riitä arjesta selviytymiseen. Túlka-palvelun kautta saa älypuhelimella hetkessä yhteyden vertaistulkkiin.

Túlka-vertaistulkkauspalvelu on uusi ja ainutlaatuinen ratkaisu: Túlkan kautta kuka tahnsa voi saada tulkkausta arjen tilanteisiin mikropalveluna, matalalla kynnyksellä. Apua asiointiin ruokakaupassa, apteekissa, lääkärissä, virastossa tai vaikka naapurin kanssa. Túlka madaltaa kynnystä hoitaa omia asioitaan yhteiskunnassa, jonka valtakieltä ei hallitse.

Kuinka Túlka toimii?

Túlkan kautta asiakkaan tulkkauspyyntö tavoittaa hetkessä koko yhteisön vertaistulkit. Nopein heistä avaa asiakkaaseen live-videoyhteyden ja alkaa tulkata. Tulkkauksen jälkeen asiakas voi arvioida tulkkauksen laadun. Tulkkia ei siis tarvitse varata etukäteen, eikä tulkin tarvitse siirtyä paikasta toiseen. Túlka säästää kaikkien rahaa ja aikaa. Vertaistulkit myös ymmärtävät yleensä asiakkaan kulttuuria.

Tarina Túlkan takana

Kun maailma muuttuu, on tarjottava uusia ratkaisuja. Idea Túlkasta syntyi syksyllä 2015 Barona Groupissa, kun Eurooppaan turvapaikanhakijoiden määrä Euroopassa ja Suomessa nousi ennätyslukemiin. Túlkan on kehittänyt Barona Technologies kumppaninaan design- ja ohjelmistotalo Wunderdog. Sana túlka on islannin kieltä ja tarkoittaa tulkkaamista.

Túlka nyt

Tällä hetkellä vertaistulkkiyhteisömme 40 vapaaehtoista palvelee ilmaiseksi 600 arabian ja persian kieltä puhuvaa asiakastamme. Vapaaehtoiset tulkit saavat myös Túlka-yhteisöltä koulutusta ja tukea. Tulkit pystyvät parantamaan kieli- ja tulkkaustaitoaan ja mahdollisesti tekemään tulkkauksesta itselleen ammatin. Tulka on nyt ladattavissa android-puhelimille Google Play:ssä.

Túlka lähitulevaisuudessa

Kesäkuussa 2016 julkaistaan Túlka Premium -palvelu, joka soveltuu paremmin vaativampiin tulkkaustarpeisiin. Applen iPhone-puhelimille soveltuva versio on samoin tulossa kesäkuun aikana. Tarjolla olevien kielten valikoimaa on tarkoitus laajentaa tulevaisuudessa.

Tutustu Túlkaan: tulka.com/medialle
Seuraa Túlkaa somessa: TwitterFacebook ja Instagram
#tulka

Muotoilujohtaja Laura Snellman-Junna, laura.snellman-junna@wunder.dog, p. 050 309 5481
Johtaja Lauri Hyry, lauri.hyry@barona.fi, p. 040 722 4068

Barona Group on suomalainen, useilla työelämään liittyvillä toimialoilla vaikuttava yritysyhteisö. Barona Group on perustettu vuonna 1999, ja sen liikevaihto vuonna 2015 oli 250 Meur. Työllistämme noin 5 000 henkilöä. Toimintaa on tällä hetkellä yhdeksässä maassa, Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Virossa, Venäjällä, Puolassa, Espanjassa ja Belgiassa. Tehtävämme on rakentaa räätälöityjä ja innovatiivisia ratkaisuja jotka luovat asiakkaillemme kasvun ja kehittymisen edellytyksiä.

Barona Group