Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » TTT:N TEATTERITALO 30 VUOTTA KALEVALAN PÄIVÄNÄ

Tampereen Työväen Teatteri

TTT:N TEATTERITALO 30 VUOTTA KALEVALAN PÄIVÄNÄ

Julkaistu: 26.02.2015 klo 14:58
Julkaisija: Tampereen Työväen Teatteri

Mediatiedote 26.2.2015 vapaa julkaistavaksi

Tampereen Työväen Teatterin teatteritalo täyttää 30 vuotta Kalevalanpäivänä 28.2.2015. TTT juhlii talon 30-vuotista taivalta syksyllä Kari Heiskasen uuden näytelmän Halusta ja rakkaudesta ensi-illassa 17.9.

Teatteritalo valmistui 1985 pitkällisen suunnittelun tuloksena. Rakennuskustannukset olivat 110 miljoonaa markkaa, josta vastasivat valtio, Tampereen Kaupunki ja Tampereen Työväenyhdistys. Teatteri toimii kiinteistössä Työväenyhdistyksen Talosäätiön vuokralaisena.

Kalevalanpäivänä 28.2.1985 oli arkkitehtipariskunnan Marjatta ja Martti Jaatisen suunnitteleman talon avaimien luovutustilaisuus. Luovutuspuheen piti  silloinen kaupunginjohtaja Pekka Paavola ja avaimet vastaanotti TTT:n hallituksen puheenjohtaja Unto Kanerva.

Teatteritalo rakennettiin saksalaisen arkkitehtuuriperinteen mukaisesti niin, että kolmannes oli yleisötiloja ja loput teatterin teknisiä ja henkilökunnan tiloja. Modernia näyttämötekniikkaa käytiin ihailemassa muista Pohjoismaista ja aina Yhdysvalloista, Brasiliasta ja Japanista asti. Pelkästään kevään aikana talossa kävi teatterikierroksilla 8 900 henkilöä.

Uutta teatteritaloa oli koekäytetty tammikuussa 1985 Simo Ojasen kirjoittamalla lastennäytelmällä Pelle Hermannin ryöstö. Virallisia avajaisia vietetttiin koko viikon kestävillä avajasiviikoilla syyskuussa 1985. Viikko alkoi Eppu Normaalin ja Popedan rock-konsertilla 23.9. ja loppuviikon esitettiin vihkiäisnäytelmää, joka oli Arto Seppälän sovitus Lauri Viidan Moreenista. Viikko huipentui avajaisjuhlallisuuksiin Moreenin juhlanäytännöissä perjantaina ja lauantaina.

Uusi katsomo toi mukanaan yli 700 uutta katsojapaikkaa. Katsojamäärä nousi ensimmäisellä näytäntökaudella 169 430 katsojaan, mikä oli 20 000 enemmän kuin edellisvuonna.

Kaikkien aikojen katsotuin teos Suurella näyttämöllä ja samalla TTT:ssä on Riku Suokkaan ja Heikki Syrjän manserock-musikaali Vuonna 85, jonka näki kaikkiaan 295 077 katsojaa 413 esityksessä vuosien 2006-2013 välillä. Vuonna 85 on myös Suomen katsotuin kotimainen musikaalikantaesitys.

Tällä hetkellä teatteritalo on pääpiirteissään alkuperäisessä asussaan. Vuonna 2013 katsojapaikkoja lisättiin sivu- ja taka-aitioilla. Nykyään katsomossa on 816 paikkaa. Lämpiötilojen palveluja ajanmukaistettiin kesällä 2015 tehdyssä remontissa, jossa muun muassa lisättiin ravintolan tarjoilupisteitä.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt
tiedottaja Sari Andersson