Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Toverit herätkää kertoo poliittisen laululiikkeen tarinan

Into Kustannus

Toverit herätkää kertoo poliittisen laululiikkeen tarinan

Julkaistu: 20.07.2015 klo 14:32
Julkaisija: Into Kustannus

Timo Kalevi Forssin Toverit herätkää – poliittinen laululiike Suomessa (Into Kustannus) julkaistaan Työväen musiikkitapahtumassa Valkeakoskella 24.7. klo 16 (Jylhävaaran terassi). Tilaisuudessa puhuvat kirjailija Forss sekä laululiikkeen voimahahmot laulaja Sinikka Sokka ja säveltäjä Eero Ojanen. Keskustelun juontaa Suomen tietokirjailijoiden tiedottaja Ari Häkkinen. Ilta huipentuu Puusalissa klo 19 pidettävään Toverit herätkää -konserttiin, jossa Vuokko Hovatta ja Sinikka Sokka tulkitsevat uusia ja vanhoja poliittisia lauluja Zarkus Poussan yhtyeen säestämänä. Kirjassa ja konsertissa on yhteistyökumppanina  Työväen Sivistysliitto TSL.

Toverit herätkää kertoo poliittisen laulun tarinan 1900-luvun alun työväenlauluista nykypäivään. Kirjailija Timo Kalevi Forssin haastateltavina ovat 1970-luvun keskeiset tekijät Kaj Chydenius, Pekka Aarnio, Sinikka Sokka, Atte Blom, M. A. Numminen, Eero Ojanen, Mikko Perkoila ja moni muu. Forss ruotii musiikkia ja sanoituksia 2010-luvun näkökulmasta, unohtamatta historiallisia ja aatteellisia taustoja. Myös myöhempien sukupolvien edustajat, kuten Eppu Normaalin Mikko Saarela ja räppärit Paleface ja Rauhatäti, kertovat poliittisen laululiikkeen vaikutuksesta musiikkiinsa.

"Pitäkööt leijonat makeiskorinsa,
puolueettomat humanistit korulauseensa!
Tätä vääryyttä vastaan ei taistella kukkasin.
Tätä verta ei pysäytä pehmeä myötätunto.
Nälkäisten vatsat eivät suudelmista täyty."

Näin lauloi Aulikki Oksanen vuonna 1970 kappaleessa "Kenen joukoissa seisot". Poliittinen laululiike huipentui pari vuotta myöhemmin Agit-Propin, Kom-teatterin ja ohjelmaryhmien kultakauteen. Monista kappaleista on tullut klassikkoja: "Natalia", "Siirtotyöläinen", "Oppimisen ylistys", ”Jos rakastat”…

Timo Kalevi Forss kertoo kirjastaan Toverit herätkää -kirjakiertueella useilla eri paikkakunnilla.

24.7. Valkeakosken Työväen musiikkitapahtuma, mukana myös Sinikka Sokka ja Eero Ojanen

20.8. Helsingin Taiteiden yö, Politiikkaa ja polemiikkia, Gaudeamus Kirja & Kahvi

27.8. Tietokirja.fi, Helsinki, mukana myös Sinikka Sokka

28.8. Tiedon janon toriteltta, Kuopio

29.8. Työväenkirjallisuuden päivä, Tampere

5.10. Maanantaiklubi, Helsinki, mukana myös Pekka Aarnio

Timo Kalevi Forss: Toverit herätkää – poliittinen laululiike Suomessa

ISBN: 978-952-264-441-1,  Into-tieto, sid. 380 s.

Lisätiedot timo.forss@intokustannus.fi 040 533 2961

arvostelukappaleet@intokustannus.fi

Into julkaisee tieto- ja kaunokirjallisuutta sekä Le Monde diplomatique & Novaja Gazeta -lehteä.

intokustannus.fi | mondediplo.fi | into-ebooks.com | facebook.com/intokustannus | twitter.com/Into_Publishing | youtube.com/intokustannus