Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Tohtori L on taas sopan keittänyt

Arktinen Banaani

Tohtori L on taas sopan keittänyt

Julkaistu: 28.08.2015 klo 10:30
Julkaisija: Arktinen Banaani

Tohtori L alias Laudatur Liuos on omalaatuinen keksijä, joka ei kaihda keinoja saadakseen visionsa toteutetuksi. Tohtori ei epäröi tarttumista kummallisiinkaan ideoihin. Hän haluaa luoda maailmasta paremman paikan, ennen muuta itselleen, oheisvaikutuksista sen kummemmin piittaamatta.

Monilla Tohtorin keksinnöillä onkin melko kaoottisia seuraamuksia. Tohtori L ei ole umpihullu, hänellä on oma käsityksensä moraalista, mutta innokkuus keksiä jotakin aivan uutta vaimentaa järjen äänen. Sinnikkyydellään Liuos ylittää pettymykset, olivat ne sitten hänen keksintöjensä puutteista tai sivullisten ymmärtämättömyydestä aiheutuneita.

Uutuusalbumi koostuu kolmesta Tohtori L -tarinasta sekä kuvitteellisista lehtilööpeistä, jotka kuvaavat hänen keksintöjensä seurauksia. Nimensä mukaisesti herra tohtori saa inspiraatiota erityisesti erilaisista liuoksista. Lähibaarin tarjoilut innoittavat häntä sekoittelemaan omat kimaransa, jotka toimivat kuten niiden on tarkoituskin. Siis aivan liian hyvin.

Aivojen tehostamiseen suunniteltu lääkeaine saa lisätietoutta janoavat cortexit riistäytymään irti päistä, kun näiden pitää saada imeä oppia itseensä ympäri vuorokauden. Lihaksia kasvattavat massanlisäyspillerit lisäävät massaa loputtomasti. Masennuspotilaiden hoitoon tähdätty lääke piristää käyttäjiään aivan liikaa ja lisää kohtuuttomasti näiden kiinnostusta politikointiin. Eivätkä missin aivot sovi kivuttomasti Frankensteinin hirviön kalloon.

Näillä pohjilla tohtori L:n maine heilahtelee ylistetystä keksijästä äärimmäiseen törppöön. Kaikki sensaatiolehdet repivät hänen toilauksistaan otsikoita. Velkojat jyskyttävät ovea ja vanne kiristää Liuoksen päätä, mutta hän ei lannistu koska joskus pitää päivän paistaa risukasaankin!

Tohtori L on tummanpuhuvalla huumorilla värjättyä parodiaa klassisista kauhusarjakuvatarinoista. Kirjan tekijä Kari A. Sihvonen (s. 1980) on suosittu kuvittaja ja sarjakuvantekijä, jolta on julkaistu aiemmin 16 sarjakuva-albumia eri kustantajilta. Hänen kuvituksiaan on käytetty  kymmenissä lehdissä Tekniikka ja taloudesta Tähtivaeltajaan. Sihvosen tunnetuimpia hahmoja on Kapteeni Kanki, joka aloitti kangertelevat seikkailunsa Myrkky-lehdessä. Sihvonen kuuluu Kuti-lehteä julkaisevaan Kutikuti-taiteilijakollektiiviin, jonka ryhmänäyttelyt ovat kiertäneet maailmaa Oulusta Berliinin kautta Taiwaniin asti.

Kari A. Sihvonen haastateltavana Helsingin Sarjakuvafestivaaleilla su 30.8. klo 12.00, Kirjasto 10 (Elielinkatu 2 G), minkä jälkeen signeeraus festivaaliteltassa linja-autoasemanaukiolla.

Kari A. Sihvonen

Tohtori L – Outoa, mutta olemassa!

ISBN 978-952-270-235-7

72 sivua. Arktinen Banaani 2015.

Lisätiedot ja arvostelukappaleet: Arktinen Banaani, Vesa Kataisto, puh. 050 563 4797, vesa.kataisto@sarjakuva.com

20-vuotisjuhlaansa viettävä Arktinen Banaani tunnetaan erityisesti sarjakuvajulkaisuistaan, joiden vahvinta kotimaista kärkeä edustavat B. Virtanen, Fingerpori ja Kamala luonto. Sarjakuvakirjoja yritys on myynyt yli kaksi miljoonaa kappaletta. Viime vuosina kustannustoiminta on laajentunut myös tieto- ja kaunokirjallisuuteen.