Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Tieteellisesti todistettua: ilmakitaransoitto parantaa luovuutta

Ilmakitaransoiton MM-kisat

Tieteellisesti todistettua: ilmakitaransoitto parantaa luovuutta

Julkaistu: 07.10.2013 klo 14:46
Julkaisija: Ilmakitaransoiton MM-kisat

BBC uutisoi Cambridgen yliopiston tutkimuksesta, jossa todettiin ilmakitaransoiton vaikuttavan myönteisesti muusikkojen luovuuteen. Uutisoinnissa oli vahvasti mukana myös Oulussa vuosittain pidettävät Ilmakitaransoiton MM-kisat, jotka toimivat taiteenlajin suurimpana näyteikkunana maailmanlaajuisesti.

Tutkijat tarkkailivat klassisen musiikin parissa työskenteleviä ammattimuusikoita ja heidän harjoitteluprosessejaan videotaltiointien avulla. Tutkimuksessa todettiin luovuuden pääsevän valloilleen sellaisissa tilanteissa, jolloin muusikot vaihtoivat instrumenttinsa ilmasoittimiin. Harjoittelumetodejaan laajentamalla muusikot pystyivät vapauttamaan enemmän tilaa ilmaisukyvyn kehittämiselle.

Ilmakitaransoiton osuutta tutkimuksessa on käsitelty laajasti kansainvälisissä medioissa. Cambridgen yliopiston professori John Rink totesi BBC:n haastattelussa, että ilmakitaransoiton avulla muusikot voivat vapaammin tulkita musiikkia kuin varsinaista instrumenttiaan soittaessa. Samaisessa keskustelussa haastateltiin myös nykyistä Ilmakitaransoiton maailmanmestaria, amerikkalaista Eric ”Mean Melin” Meliniä. Ammattirumpalinakin tunnettu Melin totesi ilmakitaransoiton antavan vapaammat kädet luovuudelle ja pitävänsä sitä tärkeänä vastapainona varsinaisen instrumentin soittamiselle.

BBC:n haastattelu nähtävillä kokonaisuudessaan:

Uutinen BBC:n sivuilla: http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-24353221

18. Ilmakitaransoiton MM-kisat järjestettiin Oulussa 21.-24. elokuuta. Tapahtuma keräsi jälleen laajan medianäkyvyyden tavoittaen kymmeniä miljoonia ihmisiä kansainvälisen uutisoinnin kautta. Videoreportaaseja ja artikkeleita tehtiin mm. Reutersille sekä suurimmille kansainvälisille uutiskanaville ja sanomalehdille, kuin myös Huffington Postin kaltaisille Internet-medioille.

Ilmakitaransoiton MM-kisojen medianäkvyyslistaus: http://storify.com/AGWC/air-guitar-press-coverage-2013

Painokelpoisia valokuvia Ilmakitaransoiton MM-kisojen mediapankissa: http://www.airguitarworldchampionships.com/en/info/media-gallery

Lisätiedot:

Susanna Kyllönen
Tuottaja / Ilmakitaransoiton MM-kisat
susanna@airnestprod.com
p. 044 3280563

Ilmakitaransoiton MM- kisojen tarkoitus on edistää maailmanrauhaa. Ilmakitaransoiton ideologian mukaan sodat loppuvat, ilmastonmuutos pysähtyy ja kaikki pahat asiat katoavat, jos kaikki maailman ihmiset soittavat ilmakitaraa. Tämän vuoksi kilpailun päätteeksi kaikki maailman ihmiset kutsutaan soittamaan ilmakitaraa yhtä aikaa, maailman pelastamiseksi.

Oulu - Skandinavian pohjoinen pääkaupunki. Valloittava luonto, huippuluokan teknologia ja eläväinen kaupunkikulttuuri. Nuori väestö, työ- ja opiskelumahdollisuuksia sekä rikasta kulttuurielämää. Yhdistelmä urbaania suurkaupunkia ja kodikasta kylää. Aito innovaatio syntyy hypystä tuntemattomaan – ylitä odotuksesi Oulussa.

www.oulu.com