Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Tiedonjulkistamisen valtionpalkinto Suomen kaupunkirakentamisen historialle

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Tiedonjulkistamisen valtionpalkinto Suomen kaupunkirakentamisen historialle

Julkaistu: 27.11.2015 klo 11:30
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt tiedonjulkistamisen valtionpalkinnon teoksen Suomen kaupunkirakentamisen historia I ja II toimittajille ja työryhmälle. Palkinnot myönnetään vuosittain merkittävästä tiedonjulkistamistyöstä, joka on lisännyt kansalaisten tietämystä ja antanut virikkeitä yhteiskunnalliselle keskustelulle.

Suomen kaupunkirakentamisen historia I ja II on ensimmäinen kokonaisesitys suomalaisten kaupunkien rakennuskulttuurista ja kaavoituksesta. Ote valintalautakunnan perusteluista: ”Suomen kaupunkirakentamisen historia on suurtyö. Se on perusteellinen tietopaketti kaupunkirakentamisesta, aina suomalaisten kaupunkien synnystä keskiajalla 1800-luvun loppuun saakka. Kirja on hyvin kirjoitettu lukukokemus kaikille, jotka ovat kiinnostuneita kaupunkien menneisyydestä. - - Upea kuvitus ja lukuisat asemakaavat ja kartat tekevät siitä myös katseluteoksen.”

Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kustantaman teoksen ovat toimittaneet Henrik Lilius ja Pekka Kärki. Teoksen työryhmään kuuluivat Janne Harjula, Marja Terttu Knapas, Rainer Knapas, Juhani Kostet, Marianna Niukkanen, Lauri Putkonen, Liisa Seppänen, Jarkko Sinisalo, Mervi Suhonen ja Kirsi Vainio-Korhonen.

Linkki kirjan kansikuvaan.

Lisätiedot: markkinointikoordinaattori Mirka Vesala, mirka.vesala@finlit.fi, 050 490 0245

____________________________________________________________________________________________________

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, SKS on vuonna 1831 perustettu tieteellinen seura ja kulttuurijärjestö: tutkimuslaitos, humanistisen tiede- ja tietokirjallisuuden kustantaja, suullisen ja kirjallisen kulttuurin arkisto ja tieteellinen erikoiskirjasto sekä kirjallisuuden viennin ja kääntämisen tukija. Seuraan kuuluu runsaat 3 000 jäsentä ja sen palveluksessa työskentelee tällä hetkellä lähes sata henkeä. www.finlit.fi